Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

MP-topparnas besked: Slopa höghastighetstågen

Uppdaterad 11.18 | Publicerad 09.47

Miljöpartiets nya språkrörsduo Amanda Lind och Daniel Helldén rustar partiet för en ny tid.

Gammal politik kastas överbord och nu slopar partiledningen ett av Miljöpartiets största prestigeprojekt: höghastighetstågen.

– Vi behöver nya stambanor och det handlar inte om snabbtåg, säger Daniel Helldén.

Inlandsbanans vd, Otto Nilsson, ler nervöst när Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén hoppar upp i lokets förarhytt.

– Tryck inte på några knappar, skämtar Otto Nilsson halvt på allvar.

Den relativt nytillsatta språkrörsduon Daniel Helldén och Amanda Lind är på sensommarturné längs

InlandsbananInlandsbanan löper från Mora till Gällivare och förvaltas på uppdrag av staten. Ägare är de 19 kommuner som tågspåret löper genom..

I Östersund träffar de företaget som driver banan för att prata om sträckans framtid.

Företaget vill ha 11,5 miljarder kronor av regeringen till upprustning för att kunna köra snabbare tåg som kan frakta mer gods.

På en rundvandring i maskinhallen, får Daniel Helldén ett infall:

– Vi borde ha ett eget tåg, vad säger partisekreteraren om det?

Katrin Wissing, partisekreteraren ifråga, mumlar något om att ekonomin i partiet har sina begränsningar.

Slopar kravet på snabbtåg

Tåg är ett favoritämne för Miljöpartiet.

Ett av MP:s mest centrala vallöften har länge varit att Sverige ska bygga höghastighetsbanor för snabbtåg. Partiet har propagerat för att tågen ska susa fram i 320 kilometer i timmen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men planerna har aldrig blivit verklighet, trots att MP suttit i flera regeringar.

Enligt en av Trafikverkets utredningar hamnar prislappen för MP:s planer på gigantiska 295 miljarder kronor.

Nu kommer partiledningen med beskedet att man inte längre arbetar aktivt för att få till snabbtågen.

– Vi behöver nya stambanor och det handlar inte om snabbtåg, säger Daniel Helldén.

Att tågen går så fort som i andra europeiska och asiatiska länder är inte längre ett huvudspår för MP och inte längre något man kommer att driva.

Huvudsaken är i stället att fler banor byggs ut. MP menar att oppositionen är enig om detta.

– Vi har ju sett av den diskussionen som blev att det inte är gångbart att driva det på liknande sätt, därför pratar vi nu om att vi behöver nya stambanor, säger Daniel Helldén.

Amanda Lind fyller i:

– Det har ju alltid varit en prioritering för Miljöpartiet att komma till rätta med hela vårt eftersatta järnvägssystem, både dubbelspår längs Norrlandskusten, arbetet med att rusta upp järnvägen i hela landet, och nya stambanor. Att vi är överens i oppositionen, det är ett styrkebesked, säger hon.

Daniel Helldén.

”Var ett tag sedan jag körde manuell växellåda”

Efter besöket i Östersund går färden vidare mot Undersåker i Åre.

Daniel Helldén och Amanda Lind packar in sig i partisekreteraren Katrin Wissings Volkswagen kombi, som drivs på gas – förstås.

Det är Helldéns tur att köra.

Bilens växellåda och koppling får arbeta hårt genom Jämtlandsskogarna. Helldén slirar på kopplingen och inte sällan sätter språkröret bilen i rullning med fel växel ilagd.

– Jag har bara kört automat nu. Det var ett tag sedan jag körde manuell växellåda, tillstår Helldén.

I baksätet sitter den andra halvan av partiledningen och försöker guida sällskapet ut ur Östersund med hjälp av sin iPhone.

– Du ska svänga vänster här, säger Amanda Lind efter en stund.

Men Daniel Helldén har inte mycket till övers för väganvisningar från smarta telefoner.

– Ni kan stänga av den där. Jag hittar, säger han.

Ett centralt tema på språkrörens turné är den gröna omställningen och nyindustrialiseringen i norra Sverige.

I grunden handlar det om att fossila bränslen ska bytas ut mot förnybara. För det krävs enorma mängder el.

Tidöpartiernas lösning stavas kärnkraft. Det vägrar Miljöpartiet.

Tvivlar på att Vattenfalls kärnkraftsplaner håller

MP vill i stället se en fortsatt utbyggnad av förnybara energikällor kombinerat med lagringslösningar som batterier och vätgas när de väderberoende energislagen inte kan producera el.

Daniel Helldén tror inte att Vattenfalls planer på ny kärnkraft till 2035 ens är möjliga att genomföra.

– Det finns ju ingen som har klarat det, säger han.

Men varför skulle Vattenfall ha 2035 som mål då, enligt dig?

– För att regeringen har sagt 2035, så då säger de det.

– Jag har ju besökt Ringhals när de beskrev att de ska ha små modulära reaktorer, som visserligen är ganska stora, och vad de säger då är att de här finns ju inte. Så man skulle egentligen se ett helt nytt program som ska dra igång reaktorer som inte byggs någon annanstans. Det händer inte. Det finns ingenstans man har lyckats med detta.

Miljöpartiet går bättre än på länge. Partiet nådde 13,9 procent i EU-parlamentsvalet i juni och i en färsk mätning från Aftonbladet/Demoskop fick partiet 6,1 procent av väljarnas stöd, den högsta noteringen på sex år.

Det efter flera års kräftgång i opinionen.

Språkröret: Man ska kunna köra bil på landsbygden

Amanda Linds försök att baksätesköra bilen i Jämtland speglas inte i duons maktuppdelning för partiet. Där sitter hon snarare i förarsätet.

Lind har höga förtroendesiffror, en bra bit över både L-ledaren Johan Pehrson och C-ledaren Muharrem Demirok.

Amanda Lind ligger också en bra bit över Daniel Helldén i förtroendemätningarna.

På plats i Undersåker håller språkrören sitt sommartal. I talet hävdar Amanda Lind att landsbygdspolitik är mer än bränslepriser.

I dag är hon självkritisk till hur partiet har agerat i landsbygdsfrågor.

– Det har funnits en generell bild av att Miljöpartiet inte ser landsbygden och inte har en politik för den, säger Amanda Lind.

Varför tror du att det har blivit så?

– Jag tror att det är en hel del fördomar. Jag tror också att vi har varit för dåliga på att till exempel när vi har talat om vikten av en hög koldioxidskatt för att få ner utsläppen, så har vi inte alltid varit så bra på att samtidigt tala om vad vi vill göra för att säkra att man naturligtvis ska kunna köra bil på lands- och glesbygd.

Hemlig plan för reduktionsplikten

Samtidigt går det inte att förneka att de höga bränslepriserna under S-/MP-regeringen var ett tungt ok för hushåll och företag att bära.

En stor del av det höga priset utgjordes av

reduktionspliktenReduktionsplikten infördes 2018 av den rödgröna regeringen. Systemet tvingar drivmedelsleverantörer att successivt öka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Tanken är att reduktionsplikten ska minska utsläppen av växthusgaser och därmed klimatpåverkan.. Enligt Konjunkturinstitutet handlar det om nästan fem kronor per liter för dieseln.

Miljöpartiets plan är, enligt Amanda Lind och Daniel Helldén, att återinföra reduktionsplikten – men den ska utformas på ett annat sätt än tidigare.

– Reduktionsplikten är ett sätt för att se till att man ska kunna få mer hållbara bränslen in i tanken. Men kostnaden för det kan inte fördelas lika mellan stad och glesbygd, slår Amanda Lind fast.

Än så länge har partiet inget färdigt förslag, men man arbetar med flera alternativ, säger språkrören. Vad de innebär vill de inte närmare gå in på.

Ett upplägg som diskuteras i partiet är att bilförare i storstäderna ska betala ett högt pris för sina biltransporter, så att landsbygdens färder kan subventioneras.

Oavsett vilket alternativ partiet väljer, är kravet på S och eventuella andra partier i en ny regering att reduktionsplikten återinförs.

– Vi beräknar ju att reduktionsplikten måste sättas in därför att vi inte klarar klimatmålen annars. Vi har ju enorma utsläpp nu från trafiken, säger Daniel Helldén.

ANNONS