Dagens namn: Uno

”Skicka nudes” blottar livet som ung kvinna

Saba Sams om missfall i kön till skolmatsalen och trasig vänskap

Uppdaterad 09.39 | Publicerad 05.00

Saba Sams har blivit utsedd till en av Storbritanniens bästa unga författare

Om man skulle prompta in ”skriv tio noveller om att vara ’ung kvinna’ med en ung kvinnas penna” i en språkmodell hade man kunnat få fram Saba Sams debutbok ”Skicka nudes” (Modernista). Hon balanserar på gränsen mellan millennial och gen Z och har blivit utsedd till en av Storbritanniens bästa unga författare. Det babyrosa omslaget i kombination med titeln skriker ung kvinna, den första meningen i boken ”Jag träffade Ryan på Tinder” likaså.

På baksidan av boken beskrivs den som en samling texter som behandlar den förrädiska period som kan samlas under samma begrepp ”ung kvinna”. Vilket verkar innebära aborter, nätter som aldrig tar slut, en nyfunnen vän som sover tätt intill. Sex, självskadebeteende, kropp, vikt, alkohol, stringtrosor med en liten rosa rosett. Mammor som säger åt en att man aldrig ska skämmas över sin kropp när man bestämt sig för att börja använda bh, mammor som inte klarar av att ta hand om en, mammor som är sjuka, som är trapetsartister och som sover under en husvagn. Men också om pappor, män, droger och något som liknar en våldtäkt.

Mitt problem med novellsamlingar är att man hela tiden tvingas börja om på nytt, den lilla relation man byggt upp till karaktärerna rycks ifrån en och den uppförsbacke som det är att ta sig an en ny premiss förtar läsupplevelsen.

Helst av allt önskar jag att den första novellen ”Tinderloin” hade vecklats ut till en hel roman. Trots den generiska första meningen artar sig en egensinnig berättelse om sextonåriga Grace, som lever och arbetar ihop med sin styckare till pappa och som råkar bli gravid med den tio år äldre Ryan. Men innan den inbokade aborten äger rum får hon missfall i kön till matsalen. Med den nyslipade styckningskniven skär hon av sig toppen av tummen och blir tröstad av Ryans hund Petal. Det hon har förlorat i det lilla barnet får hon tillgodosett av hunden som försvarar henne mot männen som kommer för nära. Petal biter sig fast i pappans ben och fastän Ryans arm blir till slamsor när han befinner sig ovanpå Grace har hunden blivit en förlängning av henne själv, likt ett barn, som hon inte kan göra sig av med.

De efterföljande novellerna är av varierande slag. Den köttsliga humorn och det underfundiga språket genomsyrar hela boken. De ojämlika relationernas skådespel intar nya former och sveper förbi i hög takt. Som i ”Snakebite” där virvelvinden Lara blir härskare över Meg som aldrig känt sig lyckligare över att bli sedd genom någon annans ögon. Trots att Lara övertar hennes studentrum, smutsar ner, snor pengar och pressar henne till att suga av en kille för några gram är Meg så pass trollbunden att hon bara kan sova när hon känner sin väns alkoholstinna andedräkt mot sin kind.

Andra noveller är mer stapplande. Som ”Här ensam” som går från sexig lek till utsatthet och där huvudpersonen tröttsamt konstaterar att ”vaginala orgasmer till största del är en myt skapad av män”. Samt titelnovellen ”Skicka nudes” där huvudpersonens vetskap om att en man på nätet vill se hennes något större kroppshydda räcker gott och väl för att hon ska tillåta sig själv att finnas till.

Trots de förutsägbara avbrotten skapar de tio novellerna sammanhängande serieremsor om transformationer. Ögonblicksbilder där något övergår från att vara enkelt till svårt, från fult till fint eller tvärtom. Och om det hopplösa görandet i att vara tjej.