Tappert försök, Fridolin – men betyget kvarstår
Slutreplik från Erik Bengtzboe om svensk skola
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2018-05-04
SLUTREPLIK. I en tapper replik försöker utbildningsminister Fridolin komplettera upp sitt betyg. Men eftersom att regeringen vägrar att se de omfattande utmaningarna som skolan står inför, och därmed inte förmår att föreslå de reformer som krävs, räcker betygsunderlaget enbart till ett F.
Det som förhoppningsvis är trendbrott i PISA och andra mätningar får inte leda till att vi nu lutar oss tillbaka.
Till skillnad från Fridolin är jag oroad över hur ojämlikheten ökar när andelen som lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet växer.
Därför behövs mer undervisningstid i både svenska och matematik samt skarpare skyldigheter för skolorna att erbjuda läxhjälp och lovskola för yngre elever som riskerar att inte nå målen.
Elever, lärare och PISA vittnar även om stökiga klassrum, sena ankomster, hot och kränkningar. Detta skapar inte arbetsro och försvårar lärandet i klassrummen. Att som regering då sitta passiv duger inte.
Dessutom har Fridolin misslyckats med sin viktigaste uppgift – att förse skolorna med behöriga och skickliga lärare. Tvärtom har lärarbristen vuxit och nått rekordnivåer med Fridolin som utbildningsminister.
Fridolin, trots regeringens skönmålande försök till betygskomplettering räcker ditt betyg enbart till ett F. Nu är det bråttom med en ny utbildningsminister som prioriterar ordning och reda i klassrummen, ökar tiden mellan elev och lärare och prioriterar reformer som gör att de riktigt duktiga lärarna blir fler i alla våra klassrum.
Erik Bengtzboe, utbildningspolitisk talesperson
Artikeln är en slutreplik. Läs hela debatten här
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.