Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Varför duckar SFS om pedagogiska stödet?

Slutreplik från Liberala studenter och Luf om kraven på högskolestudenter

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 13.38

Det är i allra högsta grad högskolepolitik huruvida man ska anpassa bort utbildningens innehåll för studenter som inte gjort sig kvalificerade. Det borde SFS känna till och erkänna. Slutreplik från Liberala studenter och Luf.

SLUTREPLIK. I en replik till vår text om den lavinartade ökningen av så kallat pedagogiskt stöd på högskolan, lyckas Sveriges förenade studentkårers ordförande Rasmus Lindstedt med konststycket att inte överhuvudtaget nämna frågan om pedagogiskt stöd.

Kanske beror det på att det är svårt att försvara faktumet att behovet har ökat med nästan 300 procent på bara ett decennium.

 

Som DN har rapporterat om förväntar sig studenter plötsligt att grundläggande färdigheter kopplade till yrket ska anpassas bort.

Vi frågar oss fortfarande: är det lämpligt att svensklärare inte själva kan läsa eller att läkare behöver svarsalternativ när de skriver remisser?

Anpassningshysterin har uppenbarligen satt sig i väggarna

Lindstedt ägnar i stället sin replik åt att tala om betygsinflation – som visserligen också är ett enormt problem och som regeringen just nu hanterar. Men särskilda anpassningar är någonting annat.

Det hade man kunnat hoppas att SFS skulle känna till och erkänna som en högskolepolitisk fråga. Det är i allra högsta grad högskolepolitik huruvida man ska anpassa bort utbildningens innehåll för studenter som inte gjort sig kvalificerade.

Som respons på vår debattartikel har vi dessutom fått berättelser om hur studenter med någon form av diagnos erbjuds anpassningar som de inte har efterfrågat av sina respektive lärosäten.

 

Anpassningshysterin har uppenbarligen satt sig i väggarna. Det är inte så konstigt, eftersom tankesättet är nära sammankopplat med det studentcentrerade lärande som all högre utbildning ska utgå ifrån.

Men det är komiskt att SFS i sin replik både ställer helt rimliga krav på att den politiska styrningen av högskolorna ska minska och samtidigt inte håller med oss om att högskolorna inte ska tvingas arbeta efter en särskild pedagogisk modell som fokuserar mer på studenternas känslor än på kunskap.

Och som svar på SFS huvudfråga om Liberala studenters ordförande har satt sin fot på ett svenskt lärosäte: ja, det brukar man ha gjort när man har lärarexamen.


Hannes Snabb, ordförande Liberala studenter
Liv Näslund, utbildningspolitisk talesperson Liberala ungdomsförbundet (och har satt sin fot på ett svenskt lärosäte)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.