Har ni satt en fot på ett svenskt lärosäte?
Replik från Sveriges förenade studentkårer om kraven på högskolestudenter
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 11.14
REPLIK. Liberala studenter och Luf skriver i en debattartikel att studentcentrerat lärande är dåligt och kraven är för lågt ställda. Vi frågar oss om Liberala studenter ens har satt sin fot på ett svenskt lärosäte.
Debattörerna ifrågasätter studentcentrerat lärande. SFS har tidigare i år replikerat på samma argument från samma debattörer i Svenska dagbladet. Studentcentrerat lärande är i grunden bra för alla. Debattörerna tillför ingenting nytt i den nya artikeln så det är svårt att veta vad de inte förstår.
Men debattörerna raljerar även om att studenter inte kan läsa. Anklagelsen är allvarlig, men för att bli antagen till högre utbildning finns givetvis krav på läsförståelse, antagningskraven speglar kraven i gymnasieskolan.
Om studenter saknar förkunskaper beror det på betygsinflation i gymnasiet. Det måste lösas men är inte högskolornas ansvar.
Vi hoppas att Liberala studenters text ändå bottnar i en vilja att förbättra kvaliteten inom högre utbildning. Det är såklart bra och vi har ett antal förslag på hur det kan göras:
- Stärk finansieringen per student. Sedan 1990-talet har anslaget kapats med närmare en tredjedel vilket gör det svårt att upprätthålla god kvalitet.
- Öka den lärarledda tiden. Svenska heltidsstudenter får i genomsnitt elva timmar lärarledd tid i veckan, vilket är näst sämst i Europa.
- Minska den politiska styrningen. Lärosätena har ansvar för utbildningskvaliteten men när politiken ständigt petar in nya detaljkrav blir det svårt för lärosätena att göra sitt jobb.
Rasmus Lindstedt, ordförande Sveriges förenade studentkårer
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.