En kulturskandal om ni offrar Hamburger Börs
32 nöjesprofiler: Vi vädjar till Vasakronan att tänka om
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 06.30
DEBATT. Hamburger Börs, en 70-årig svensk kulturinstitution, hotas av nedläggning på grund av en okänslig, statligt styrd hyresvärd.
Det som pågår nu på Jakobsgatan 6 i Stockholm är inget annat än en kulturskandal.
Sedan 1956 har det spelats krogshow på adressen med undantag för åren 1970-1975 då det gamla 1600-talshuset – som huserat Hamburger Börs i olika skepnader sedan 1730 – revs för att ge plats åt den fastighet som nu ligger på samma adress.
Vid rivningen 1970 hölls en finalkväll, då merparten av de artister som uppträtt på scenen sedan öppningen höll en tv-sänd avskedsgala.
1975 slogs dörrarna åter upp och första artist ut på scenen var den amerikanska jazzsångerskan Lena Horne. Efter henne har ett pärlband av internationella artister beträtt scenen.
Mest omtalat är förstås gästspelet 1989 med Frank Sinatra, Liza Minelli och Sammy Davis Jr, som var ute på sin turné ”The Ultimate Event”. Och det finns knappt en svensk artist som inte någon gång landat på Börsens scen.
På 80-talet utvecklade After Dark krogshowen från lite enklare underhållning till de moderna shower vi är vana vid i dag. Därefter har många gjort inte bara en, utan flera shower.
Björn Skifs gjorde sin första uppsättning på Börsen 1978 och spelade sin fjärde (utsålda) där så sent som 2023.
Under många år fanns det också en del konkurrenter. Bacchi Wapen, Berns och flera andra krogar satte upp såväl stora som små shower. I dag är Hamburger Börs ensam kvar.
I mitten på 1980-talet presenterade Teatervetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet en undersökning som visade att runt 400 uppsättningar hade premiär i Stockholm varje år. Utslaget per invånare skulle det innebära att Sveriges huvudstad hade mest teater i världen.
Detta är dock ingen sanning i dag. Tajtare kulturbudgetar och konkurrens från streamingtjänster har gjort det tuffare att driva kulturscener. Men den största orsaken är hyrorna.
Dessa representanter för Sveriges pensionärer kräver en hyra som innebär att pensionärerna själva inte skulle ha råd att gå och se en föreställning
Fastighetsbolagen har undan för undan höjt dessa för lokaler, framförallt i Stockholms city, vilket pressar såväl butiker som kulturscener allt hårdare.
Hamburger Börs är inget undantag. Här har Vasakronan drivit upp hyran till en nivå som gör att en biljett skulle behöva kosta flera tusenlappar. Detta är förstås en omöjlighet, varför nu huvudägarna, Moment Group, tagit beslutet att stänga ner verksamheten.
På Vasakronans hemsida står att läsa: ”Vasakronans uppdrag är att ge våra ägare, Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden en långsiktigt hög och riskavvägd avkastning. En avkastning som kommer Sveriges nuvarande och blivande pensionärer tillgodo. Men aldrig på bekostnad av miljö, människor och det samhälle där vi verkar.”
Läs den sista meningen en gång till. Att tvinga Hamburger Börs att stänga måste väl ändå anses kosta ganska mycket för kulturmiljön, människorna och samhället?
En mötesplats där tusen och åter tusen människor, såväl stockholmare som inresta besökare, från hela Sverige har fått skratta, dansa, och inmundiga god mat med dryck sedan 1956, kommer rimligen att lämna ett stort tomrum.
För att Stockholm ska vara en levande kulturstad behöver vi en sund blandning av institutionsteatrar, privatteatrar, konsertlokaler, rockklubbar, fria teatergrupper, danskompanier, operahus och inte minst krogscener.
Som skådespelaren Ola Forssmed spontant uttryckte det: ”Ska man behöva åka till Oslo för att få gå på krogshow nu?”
Och detta på grund av att dessa representanter för Sveriges pensionärer kräver en hyra som innebär att pensionärerna själva inte skulle ha råd att gå och se en föreställning.
Var det något vi lärde oss av pandemin så var det att alla delar av kulturnäringen är lika viktiga för ett levande kulturliv. Synergieffekter och utbyten mellan de olika grenarna inom denna sektor behövs för att nöjes och kulturlivet ska kunna överleva.
Vi vädjar därför till Vasakronan om att tänka om.
Som de skriver på sin hemsida:”Redan på 1500-talet visste Shakespeare att det är människorna som gör staden. Men vilken stad är det människorna vill ha? Den goda staden innehåller fler delar än bara husen.”
Vi överlevde pandemin, det vore väl ändå för bittert om en statligt styrd hyresvärd tillåts knäcka Hamburger Börs strax därefter? Rädda Börsen!
David Granditsky, initiativtagare och anställd som ljudtekniker på Hamburger Börs sedan 1989.
Anders Lundin, programledare och artist
Andreas Lundstedt, artist
Andreas Nilsson, skådespelare
Anne-Lie Rydé, artist
Babben Larsson, komiker och programledare
Björn Skifs, artist
Christer Lindarw, artist
Claes af Geijerstam, dj, radio- och tv-profil
Danny Saucedo, artist
Edward af Sillén, manusförfattare och regissör
Hans Marklund, koreograf och regissör
Helen Sjöholm, sångare och skådespelare
Janne Åström, sångare och skådespelare
Joe Labero, magiker
Lisa Nilsson, artist
Mats Jankell, regissör och producent
Måns Zelmerlöw, artist
Nanne Grönvall, artist
Niklas Strömstedt, artist
Ola Forssmed, skådespelare
Per Andersson, komiker
Pernilla Wahlgren, tv-profil och artist
Peter Jöback, artist
Roine Söderlund, koreograf och regissör
Sanna Nielsen, artist
Sarah Dawn Finer, artist
Sissela Kyle, skådespelare
Stefan Sauk, skådespelare
Sussie Eriksson, sångare och skådespelare
Tess Merkel, artist
Tommy Körberg, sångare och skådespelare
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.