Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lukas

Största floppen i F1:s historia

Publicerad 2024-10-10 06.45

McLaren satsar på Brando Badoer.

Vars pappa har ett av de minst smickrande rekorden i Formel 1.

Han är nog den sämsta reservföraren i F1-historien.

Följ ämnen
Formel 1

Brando Badoer, 18 är ny McLarens juniorprogram och ska köra Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA). Känner du igen namnet?

Kan du din F1-historia har du hört talas om hans pappa Luca Badoer.

Men hans F1-karriär var iallt annat än framgångsrik. Den var katastrofal. Han är faktiskt den F1-förare som kört flest lopp utan att ta en enda poäng.

Michael Schumacher och Luca Badoer
Michael Schumacher och Luca Badoer testade tillsammans år 2009, när det var tänkt att Schumacher skulle ersätta Massa, men Badoer tog den platsen.

2009 fick han, efter en paus på tio år, göra comeback sedan Felipe Massa blivit träffad av en medaldetalj i hjälmen under Ungerns GP 2009. Ferraris första val var Michael Schumacher, men han var inte redo för comeback utan frågan gick till Luca Badoer som då var testförare hos Ferrari. Han fick chansen att köra två lopp, men misslyckades kapitalt.

Han var 17:e i comebacken och 14:e i sitt andra - och sista lopp. Hans kollega Kimi Räikkönen körde samtidigt in på plats ett och tre. Badoer fick lämna F1 lika snabbt som han kom in och när hans son nu plockats upp av McLaren fick det mig att tänka på några av de reservförare som har varit de största flopparna bland reservförarna i F1-historien.

Minns du dem?

Luca Badoer toppar min lista, vem toppar dig? Fortsätt diskussionen i kommentarerna.

Jac Villeneuve år 2006

8) Jacques Villeneuve, Kanada

2004 ersatte den tidigare världsmästaren Jarno Trulli under de tre sista loppen. Han tog bara två platser i topp tio men inga poäng. Kollegan Alonso var fyra, femma och fyra i samma race. 2004 var Villeneuve långt i från den form han visade när han vann titeln 1997 och efter 2004 var det inte mycket som gick rätt, faktum är att han även fick sparken från BMW-Sauber under säsongen 2006 och då ersattes av Robert Kubica. Polacken, som 2008, tog stallets hittills enda seger när han vann i Kanada.

Kazuki Nakajima

7) Kazuki Nakajima, Japan

2007 avslutade Alexander Wurz sin karriär hos Williams när ett lopp återstod. Då fick reservföraren Nakajima chansen. Han slutade tia, tog ingen poäng (topp åtta tog poäng), men skadade också två mekaniker i samband med depåstoppet. Trots det fick han en förarplats i stallet 2008.

6) Jean-Louis Schlesser, Frankrike

1988 missade Nigel Mansell F1-loppet på Monza. Han var sjuk och istället fick Schlesser, som tidigare tävlat i sportvagn och rally chansen hos Williams. Han slutade visserligen elva, men han blev varvad och krockade dessutom med Ayrton Senna, som bröt loppet. Det avslutade McLarens segerserie det året. Schlessers andra försök i en F1:s blev också hans sista.

5) Philippe Alliot, Frankrike

McLarens Mika Häkkinen var avstängd och missade Ungerns GP 1994. Peugeot pressade p och ville se fransmannen i bilen. Han misslyckades i kvalet (14) och bröt loppet sedan han drabbats av tekniska problem. Han körde ett lopp till, han ersatte Olivier Beretta hos Larrousse i Belgien, kvalade in som 19:e och bröt med motorproblem. Han körde 116 lopp och tog totalt sju poäng under tio år.

Jacky Ickx och hans hustru Khadja Nin
Jacky Ickx och hans hustru Khadja Nin, bilden är från 2011

4) Jacky Ickx, Belgien

1969 och 1970 slutade han tvåa i VM och 1979 hade han egentligen lagt av, men när Patrick Depailler skadade sig så tog Ickx över bilen från Logier. Men det blev en besvikelse. Tre poäng på åtta lopp, medan hans kollega Jaques Laffite körde in tre pallplatser under samma period.

Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen har efter F1 bland annat tävlat i rally.

3) Heikki Kovalainen, Finland

Efter två godkända år hos McLaren körde han tre säsonger för Lotus som sedan blev Caterham, men 2013 fick han chansen igen. Han ersatte landsmannen Kimi Räikkönen under två lopp i Lotus F1-Team. Han tog två 14:e platser i USA och Brasilien Kollegan Romain Grosjean slutade tvåa i USA och bröt efter motorproblem i Brasilien. Det var Kovalainens sista insats i F1.

Giancarlo Fisichella när han tävlade för Ferrari 2009, han ersatte Luca Badoer

2) Giancarlo Fisichella, Italien

Luca Badoer försökte ersätta Felipe Massa 2009, men det gick inte alls och efter en andraplats med Force India på Spa samma år fick Fisichella chansen hos Ferrari.

Inte heller han lyckades övertyga i den röda bilen. På fem lopp tog han sig in i topp tio två gånger. Han tog ingen poäng.

Kollegan Räikkönen tog en pallplats under samma period.

Där är min högst personliga lista när det gäller de största flopparna bland reservförarna i F1-historien hur ser din ut? Med tanke på att vi har racefritt i helgen kanske jag ska ge mig på motsatt lista också.

Historiens bästa reservförare.