Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lukas

Red Bull om problemet bakom tappet i F1

Publicerad 2024-10-16 10.31

Max Verstappen har svårt att vinna. Red Bull har tappat ledningen i konstruktörsmästerskapet och ett flertal namn har lämnat teamet.

Vad betyder flykten från Red Bull?

– Det gör naturligtvis ont, säger Helmut Marko.

Följ ämnen
Formel 1
Max Verstappen  inför U.S Grand Prix F1 på COTA, i Austin USA.
Ska Max Verstappen vinna sin fjärde VM-titel i F1? I helgen är det dags för F1 i Austin USA.

Red Bull har dominerat F1 sedan 2022, men sedan midsommarhelgen har stallet inte vunnit något lopp. Konkurrenterna har hunnit ikapp, samtidigt som Red Bull omgivits av svarta rubriker när starka medarbetare har lämnat stallet. Bara i år har Adrian Newey, Jonathan Wheatley och Will Courtenay sagt upp sig. Det är medarbetare som funnits med i stallet sedan det kom till F1 2005. De senaste åren har Dan Fellows och Rob Marshall gått samma väg, och de är inte ensamma.

Red Bull har drabbats av en personalflykt.

– Sett till summan av alla medarbetare som lämnat och framförallt på nyckelpersonerna, det gör naturligtvis ont, säger motorsportchef Helmut Marko till motorsportmagazin.com.

– Alla dessa medarbetare var väldigt framgångsrika och erfarna. Nu behövs det en viss tid för att ersätta de personalförluster som vi har haft.

Det kommer i en tid när Max Verstappen har 52 poängs försprång på Lando Norris, men sex tävlingshelger (varav tre sprinter) återstår. Även om det kan upplevas som ett stort avstånd är det inte mycket mer än två segrar - och två brutna lopp.

Enligt Helmut Marko är det framförallt ett avbräck som gör ont, designern Adrian Newey som ligger bakom VM-vinnade bilar för Williams, McLaren och samtliga mästarbilar hos Red Bull

– Han är exceptionell i Formel 1, outstanding. När du förlorar en sådan person så är det ett stort avbräck, säger Marko som ändå ser positivt på framtiden.

– Vi har många duktiga unga medarbetare och jag är säker på att vi kan kompensera förlusterna, men det går inte att säga att stallet inte påverkas av det. Människor behöver tid att jobba in sig och kanske är det, tillsammans med att vi slog in på fel väg när det gäller uppdateringarna, anledningen till att vi inte har en vinnande bil just nu.

Nu väntar F1 i USA, en bana där Max Verstappen har vunnit de tre senaste åren, men notera att fram till 2022 vanns alla lopp från pole position. De senaste två åren har Verstappen vunnit från startposition fyra och sex.

F1 i Austin - statistik och guide inför USA GP

USA GP är ett klassiskt lopp, det första kördes redan 1908 som American Grand Prize i Savannah. Det har också genomförts i samband med Indianapolis 500 ( 1923-1930), sedan VM i Formel 1 genomfördes första gången 1950 har det också avgjorts på Sebring och Riverside i slutet av 1950-talet, Watkins Glen mellan 1961 och 1980, i Phoenix ( 1989-1991) och återigen i Indianapolis (2000-2007).

Totalt har elva olika arenor arrangerat F1 genom åren. Sedan 2012 genomförs USAs GP i Austin, Texas, på COTA.

Banan har ritats av Hermann Tilke, som inspirerats av Silverstone (Becketts), Hockenheim (Motodrom) och Istanbul (kurva 8).

Det är också en bana med stora höjdskillnader, det går uppför mot kurva 1 och där kan förarna välja flera olika spår. Banan är byggt i en våtmark vilket gör att underlaget rör sig något och i fjol var banan väldigt hoppig och ojämn, något som påverkade fjolårets racehelg där både Lewis Hamilton och Charles Leclerc diskades sedan plankan under bilen var för tunn efter sprint och race.

20 oktober USA GP – Circuit of the Americas

SPRINT

Banlängd: 5516 meter

Körriktning: Motsols.

Antal varv: 56 (308,405 km)

Avstånd till kurva 1: 280 meter.

Antal kurvor: 20 (11 vänster och 9 höger)

Kurvor över 250 km/timme: 4 (T3, T4, T5, T18)

Kurvor under 100 km/timmen: 6 (T1, T11, T12, T14, T15, T20)

Däckval: 2024: C2, C3, C4 ( samma som 2023)

Bromszoner: 5 (tre kraftiga)

Högsta fart utan DRS: 321 km/timme.

Lägsta fart: 75 km/timme ( T11)

Första GP: 2012, Lewis Hamilton, Storbritannien, vann i en McLaren. Sebastian Vettel, Red Bull, hade pole position.

Antal GP: 11.

Snabbaste varvet: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)

Vinnande strategi 2023: 2 depåstopp, vilket också flest förare valde.

Seger från pole position: 5

Seger från lägsta startposition: 6, 2023: Max Verstappen, Red Bull.

Kval till USA:s GP 2023 - topp 8:

1. Charles Leclerc, Ferrari

2. Lando Norris, McLaren

3. Lewis Hamilton, Mercedes

4. Carlos Sainz, Ferrari

5. George Russell, Mercedes

6. Max Verstappen, Red Bull

7. Pierre Gasly, Alpine

8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2019)

2023: 1:34.723 (Charles Leclerc, Ferrari)

2022: 1:34.356 (Carlos Sainz, Ferrari)

2021: 1:32.910 (Max Verstappen, Red Bull)

2019: 1:32.029 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2018: 1:32.237 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole position:

Lewis Hamilton (3)

Sebastian Vettel (2)

Nico Rosberg (2)

Valtteri Bottas (1)

Max Verstappen (1)

Carlos Sainz (1)

Charles Leclerc (1)

Lando Norris under USA:s GP i Texas 2023

USA GP i F1 2023 - topp 8

1. Max Verstappen, Red Bull

2. Lando Norris, McLaren

3. Carlos Sainz, Ferrari

4. Sergio Perez, Red Bull

5. George Russell, Mercedes

6. Pierre Gasly, Alpine

7. Lance Stroll, Aston Martin

8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)

2023: 1:38.139 (Yuki Tsunoda, AlphaTauri)

2022: 1:38.788 (George Russell, Mercedes)

2021: 1:38.485 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:36.169 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:37.392 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem segrarna:

2023 Max Verstappen, Red Bull

2022 Max Verstappen, Red Bull

2021 Max Verstappen, Red Bull

2019 Valtteri Bottas, Mercedes

2018 Kimi Räikkönen, Ferrari

Förarna med flest segrar:

Lewis Hamilton (5)

Max Verstappen (3)

Valtteri Bottas (1)

Sebastian Vettel (1)

Kimi Räikkönen (1)

Omkörningar per race:

2023: 39

2022: 59

2021: 19

2019: 53

2018: 27

Sprint 2023 - topp 3:

1) Max Verstappen, Red Bull

2) Lewis Hamilton, Mercedes

3) Charles Leclerc, Ferrari

Som vanligt följer du helgens deltävling i Sportbladets F1-live - där vi tillsammans ser kval och lopp.

Här hittar du alla förutsättningar inför avgörandet av VM i F1 2024 - så som det ser ut inför F1 i Austin.

VIKTIG FRÅGA TILL ER ANVÄNDARE!

Jag har fått frågor om det är möjligt, att som i gamla bloggen, ha tidigare inlägg liggandes längst ner i ett inlägg. Det vill säga att i dagens inlägg ligger även gårdagens och förrgårdagens. För att det är många av er som tydligen gillar att kunna scrolla ner och läsa i kapp och som saknar den funktionen.

Det går.

Då är frågan.

Vill ni att det alltid är det senaste inlägget som ligger under. Det vill säga att ni går in på ett inlägg från den 3 oktober, nedanför ligger då dagens inlägg, därefter förrgårdagens osv.

Eller

Vill nu att när ni går in på den 15 oktober, ligger den 14 oktober under, dessförinnan den 12 och den 11. I datumordning?

Hur använder ni funktionen?

Vi kör en liten marknadsundersökning....

Jag lägger två frågor i kommentarerna, in och tryck på gilla, på det alternativ ni gillar bäst. Tryck en gång, inte 250....Så får vi en bild av vilken lösning ni föredrar.

Tanken är ju att NI ska trivas på bloggen.

Önskar trevlig onsdag.