Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lukas

Misstänks för fusk i F1 - Red Bull bygger om bilen

Uppdaterad 12.51 | Publicerad 10.28

Följ ämnen
Formel 1

Red Bull Racing misstänks för fusk. Inför F1 i Austin tvingas mästarteamet bygga om de bilar som Sergio Perez och Max Verstappen kör.

F1-stallet Red Bull Racing tvingas bygga om bilen
Red Bull Racing tvingas bygga om bilen, bilden är från Kanadas GP i F1 tidigare i år.

I går kom beskedet att FIA (internationella bilsportförbundet) misstänker att ett stall fifflar med reglerna, att det använder ett raffinerat trick för att ändra höjden på sina två bilar när de står i Parc Ferme, mellan kval och GP-lopp.

Det är förbjudet.

Enligt källor till bland annat motorsporttotal.com har det under de senaste veckorna pågått samtal mellan FIA och flera stall, man har diskuterat om ett icke identifierat stall kan ha hittat en smart väg att förändra höjden på bilens golv (den så kallade Bib) mellan kval och lopp.

Detta har gjort att stallet har kunnat sänka bilen när den kör med mindre bränsle under kvalet för att sedan höja den lagom till racet för att anpassa bilen till betydligt mer bränsle.

En sådan ändring bryter dock mot det tekniska regelverket som förbjuder justeringar av bilens aerodynamiska konfiguration – med undantag för framvingen – när bilen befinner sig i Parc Ferme.

Formel 1 med tydliga regler - och ständiga försök att kringgå dem

Artikel 40.2 i Formel 1 i det tekniska reglementet fastställer tydligt vilka komponenter som får justeras och när det gäller karossen finns det ett undantag:

"Den aerodynamiska inställningen av framvingen får ändras med befintliga delar. Inga delar får läggas till, tas bort eller bytas ut."

Artikel 40.9 tillägger: "En deltagare får inte ändra några delar på fordonet.”

För att stallen inte ska ha någon anordning som gör det arbetet åt dem tydliggörs regeln också med följande mening:

”Det måste vid fysisk inspektion vara tydligt att förändringar inte kan göras utan användning av verktyg."

Trots det fanns misstankar mot att ett stall brutit mot reglerna - och under presskonferensen avslöjade brittiska BBC att det rör sig om Red Bull.

Det är ett stall som dominerat i två säsonger, och i år leder förar-VM, men inte konstruktörs-VM.

Max Verstappen och Sergio Perez tävlar för Red Bull Racing i F1
Max Verstappen och Sergio Perez tävlar för Red Bull Racing i F1. Nu måste stallets bil byggas om.

Red Bull Racing bygger om bilen efter misstänkt fusk

Stallet har, efter diskussioner med FIA, byggt om bilen inför helgens F1 i Austin, USA.

– Ja, [anordningen] existerar, även om den inte går att komma åt när bilen är monterad och redo för lopp, citeras en talesperson för Red Bull av BBC.

– I den omfattande korrespondens vi haft med FIA kom denna komponent upp, nu har vi en plan för framtiden.

Även förarna Max Verstappen och Sergio Perez bekräftar att anordningen finns, men hävdar att de inte har använt den.

– Det är ett enkelt redskap, alla kan se det när andra bildelar är bortplockade. Man kan anpassa bilen med det, men när andra delar är monterade så kommer man inte åt det, säger Verstappen i samband med presskonferensen och han hävdar att andra stall har samma lösning.

– När jag läser det så tror jag att andra gör samma sak. Jag tror inte att detta är något som enbart har med vårt stall att göra, utan det är ett enkelt verktyg för att anpassa bilens höjd.

Max Verstappen: ”Andra gör samma sak”

Enligt Sergio Perez har verktyget “inte varit tillgängligt” för förarna och det har haft “noll” påverkan på RB20.

Red Bull har ett stort uppdateringspaket med sig till F1 i Austin, COTA är en bana som brukar passa stallet bra och Verstappen har vunnit där de tre senaste åren.

– Men vi har inte haft tillräckligt mycket tid att testa det, säger Verstappen under sin pressträff i Austin.

Och eftersom det är en sprint denna helg så har stallet enbart en träning på sig innan det är dags för kvällens kval.

– Jag vet inte alls hur detta blir, säger VM-ledaren.

– Du måste ha ett större förtroende för datan, för det är svårt att verkligen upptäcka något under ett pass. Du startar bilen med det paket som är på och försöker hitta bäst inställningar och sedan får du lita på den data ingenjörerna har, om de är nöjda med uppdateringen eller inte.

Nästa fråga är om den ombyggnad som Red Bull har tvingats till efter FIAs ökade kontroll kommer att påverka bilen och om så är fallet.

Hur mycket påverkas bilen?

Korta nyheter inför F1 i Austin

Det sista (?) Daniel Ricciardo gjorde i Formel 1 var att ta det snabbaste varvet i Singapore. Han körde inte för någon VM-poäng i loppet, fick ingen poäng för att han tog det snabbaste varvet, men hade ett annat syfte.

Han såg till att McLarens Lando Norris inte fick en poäng, vilket kan spela en betydande roll i när nu Norris utmanar Red Bulls Max Verstappen i kampen om VM-titeln.

Ricciardo körde för Red Bulls systerteam Racing Bulls och hjälpte alltså sin kollega.

Men snart är tiden då det är möjligt att göra så förbi.

Till 2025 tas poängen för det snabbaste varvet bort. Det har FIA:s världsråd beslutat.

Vad tycker du om det?

Bland förarna går åsikterna isär, vissa är för och andra emot.

Ytterligare en förändring till nästa år är att antalet fredagar som stallet måste ge till oerfarna förare dubblas, från ett FP1 till 2.

Det gör att varje förare måste lämna ifrån sig sin bil vid två tillfällen, varje stall måste ge debutanter chansen vid fyra tillfällen under en säsong.

Slutar Valtteri Bottas i F1?

Under gårdagens presskonferens berättade finländaren Valtteri Bottas att han ännu inte har något kontrakt för 2025. Den enda chansen som kvarstår är Sauber/Audi. Han hade hoppats på att allt skulle vara klart innan helgens tävling, men så är det inte.

– Det ligger inte i mina händer, säger han och rycker på axlarna.

– Jag väntar på ett slutligt besked.

Med andra ord finns det en risk att han inte kör F1 2025. Konkurrenterna om platsen är bland andra Mick Schumacher. Mer om det kan du läsa här.

Givetvis följer du dagens sprintkval i vår livebevakning F1-live - med start klockan 23.15, men det är inte allt. Vi snackar F1 i dagens avsnitt av podden Sportbladet Daily också.

Och nu när säsongen i gång igen så hoppas jag på en juste och bra ton här inne vårt F1-gäng, så en påminnelse:

Alla, oavsett kunskapsbakgrund eller favoritförare, är välkomna att kommentera.

Alla ska känna sig välkomna att vara med och diskutera, vi håller en respektabel ton, bidrar med kunskap och diskussionsämnen - gärna kring den sport vi alla är intresserade av.

Låt oss hjälpas åt att göra F1-bloggen till det självklara valet för alla som är sugna på att umgås online och snacka Formel 1.

Jag hoppas att vi har en fantastisk avslutning av 2024 framför oss.

LÄS VIDARE