Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lukas

Då kan Max Verstappen lämna Red Bull

Publicerad 2024-10-09 10.08

Max Verstappen har ett kontrakt till 2028. Men enligt Red Bulls Helmut Marko kan lämna redan innan dess.

– Om inte vi kan leverera en bil som kan slåss i toppen är det definitivt något han kommer att fundera över, säger Marko.

Följ ämnen
Formel 1
Max Verstappen, Red Bull Racing, har vunnit VM i F1 vid tre tillfällen

81-årige Helmut Marko är Red Bulls motorsportkonsult, han är mannen bakom nästan alla talanger som vid något tillfälle tävlat i ett av Red Bulls två stall. Han är också en av Max Verstappens närmsta vänner.

Han är en av få som verkligen vet hur Max Verstappen fungerar och hur tankarna kring hans framtid går. Nu öppnar Marko för att den trefaldige världsmästaren kan lämna Red Bull redan innan hans kontrakt med stallet går ut 2028.

– Max är inte den typen som är intresserad av att slå Schumachers eller Hamiltons rekord. När han sitter i bilen vill han vinna, men förutsättningarna måste finnas där, säger Helmut Marko till sport.de.

– Om omgivningen inte längre passar honom kan du räkna med att han, från en dag till en annan säger: Nu räcker det.

Max Verstappen kan lämna F1 redan 2026

Helmut Marko, som själv är gammal racerförare och funnits med hos Red Bull sedan starten 2005, vet precis vilka möjligheter som Verstappen har.

Trots ett kontrakt med Red Bull till 2028.

Det kan betyda att Verstappen byter i samband med 2026 då ett helt nytt regelverk införs i Formel 1.

– De flesta topppförare har prestationsbaseradeklausuler i sina kontrakt som gör att de kan lämna om prestationen inte stämmer. Det har Max också. Det betyder att om vi inte kan leverera en bil som kan slåss i toppen är det definitivt något som han kommer att fundera över.

I år återstår sex deltävlingar av VM i Formel 1, Max Verstappen leder fortfarande mästerskapet. Detta trots att han inte har vunnit något lopp sedan i juni och Red Bull har haft stora problem med att få uppdateringarna på bilen att stämma. Under sommaren och hösten har stall som McLaren, Ferrari och Mercedes gjort betydligt bättre resultat och i VM för konstruktörer har McLaren nu en klar ledning.

I förar-VM har Verstappen 52 poängs försprång på Lando Norris när nu säsongen nu vänder mot USA och Sydamerika för tävlingar tre veckor i rad. Två av dem är sprinthelger med extra poäng. Därefter väntar ytterligare tre deltävlingar, varav en är en sprinthelg.

Max Verstappen och Helmut Marko har arbetat länge tillsammans hos Red Bull  i F1
Max Verstappen och Helmut Marko har arbetat länge tillsammans i F1

Golvet orsaken till Red Bulls problem i F1?

Verstappen som vann premiären med 22 sekunder är nu pressad. Konkurrenterna har hämtat upp ett övertag som få trodde var möjligt

– I början var jag också överraskad, men ser man på våra problem så förstår jag absolut vad det handlar om, säger Verstappen till motorsport.com.

– Vid ett tillfälle gick vi åt fel håll i utvecklingen, de andra stallen har antingen inte nått dit eller också utvecklat sin bil på ett annat sätt.

Han fortsätter:

– Jag märkte tidigt att känslan i bilen, sett till balansen, var väldigt annorlunda jämfört med fjolåret. Då var bilen snabbast av alla, eller kanske ska jag säga att de andra inte var så bra då.

En bidragande orsak till problemen är troligen golvet, det är något flera stall har fått arbeta hårt med. Mercedes hade problem med golvet i två år, Ferrari upplevde att bilen började hoppa igen när de uppdaterade golvet i samband med deltävlingen i Barcelona och McLaren har valt att inte uppdatera golvet eftersom stallet inte är helt säker på att det ger dem någon fördel. Kort sagt är det svårare att uppdatera golvet nu, med de nya ”groud effect-bilarna” där downforce generas ur golvet, än vad det var tidigare.

En annan problematik kan vara att Red Bull har en vindtunnel från förra seklet, från efterkrigstiden, och den behöver uppdateras.

Red Bull gjorde vissa mindre förändringar på golvet i samband med deltävlingen i Baku och enligt Verstappen är det en början på lösningen.

– Allt rör sig åt rätt håll, men det tar bara lite tid. En sådan sak ändrar man inte på en vecka eller två, men jag tror att stallet var nöjt med bilen i Baku, säger Verstappen till motorsport.com och antyder att deltävlingen i Italien, där Verstappen och Sergio Perez slutade på plats sex och åtta var årets lågvattenmärke.

– Ja, ärligt talat tror jag det. Förhoppningsvis kan vi fortsätta att ta flera steg framåt, säger Verstappen.

Nästa deltävling avgörs i Austin, Texas, den 18–20 oktober. USA:s GP är en av tre sprinthelger som återstår av säsongen, vilket betyder att det bara är en träning som följs av en sprint (lördag) och ett GP (söndag) med separata kval.

•••

I dag är det och i veckans avsnitt av ”Plattan i Mattan” snackar vi om vägen till F1.