Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

F1-chef med hård kritik: ”Shitshow av bibliska proportioner”

Uppdaterad 09.38 | Publicerad 08.38

Den förre teamchefen Günther Steiner riktar hård kritik mot F1.

Och kallar VM-avgörandet i Formel 1 år 2021 för:

”En shitshow av bibliska proportioner”

Avgörandet av Formel 1 2021 väcker fortfarande starka känslor bland F1-fans världen över. Nu tar Günter Steiner, tidigare stallchef och stor profil i Netflix serie ”Drive to Sirvive”, upp finalen i Abu Dhabi där Max Verstappen vann sin första av tre VM-titlar och Lewis Hamilton tappade en åttonde. I sin nya bok „Unfiltered“ som släpps den 10 oktober riktar han gård kritik mot hur säsongen avslutades.

Steiner, som var chef hos Haas fram till i år, kallar säsongsfinalen för "shitshow av bibliska proportioner” och kritiserar den tidigare tävlingsledaren Michael Masi hårt.

Han påtalar att Masis beslut var det absolut sämsta beslutet som gick att ta.

”Vi vet alla vad Charlie Whiting skulle ha gjort”, skriver Steiner och hänvisar till den mycket omtyckte, tidigare tävlingsledaren som avled 2019.

”Oavsett vilket beslut Charlie Whiting hade tagit i Michael Masis ställe, skulle det ha lett till betydligt mindre kontroverser och pinsamheter.”

Günther Steiner tidigare stallchef i F1-stalelt Haas

Hamilton berövad på åttonde VM-titeln i F1

Enligt Steiner blev Hamilton berövad på en åttonde VM–titel. Han ledde loppet och hade en hand på VM-bucklan när Williams Nichlas Latifi kraschade på varv 53 och säkerhetsbilen kom ut.

Verstappen, som låg tvåa i loppet och behövde vinna för att säkra titeln. Red Bulls förare gick i depå när säkerhetsbilen kom u . Han valde nya mjuka däck, Hamilton som ledde stannade kvar på banan och hade betydligt äldre, hårda däck. Mercedes kunde inte kalla in Hamilton eftersom han hade förlorat ledningen om han hade gått i depå.

Efter flera varv bakom säkerhetsbilen bestämde tävlingsledare Masi att bara bilarna mellan Hamilton och Verstappen skulle varva sig själva, inte att alla bilar som låg varvet efter skulle göra det, vilket är brukligt.

Beslutet ledde till att Verstappen låg direkt bakom Hamilton inför omstarten och han hade betydligt bättre däck. Masi gav order om en omstart på det sista varvet, Verstappen körde om Hamilton, säkrade segern i loppet och VM-titeln.

"Om Whiting hade varit ansvarig hade Lewis nu varit åttafaldig världsmästare," skriver Steiner i sin bok.

Steiner anser att Whiting aldrig hade genomfört någon omstart av loppet och FIA medgav senare att Masi tagit ett felaktigt beslut.

"Det var ett mänskligt misstag som ledde till att inte alla bilar tilläts köra om," citeras FIA.

Masi mordhotades efter avgörandet, han förlorade också sitt jobb och 2022 vittnade han om att ha kände sig som "den mest hatade personen i världen."

Max Verstappen och Lewis Hamilton efter VM-avgörandet i F1 2021
Max Verstappen och Lewis Hamilton efter VM-avgörandet 2021

VM i F1 2024 - ett mästerskap för historien

2024 är det tredje gången i F1-historien, sedan 1950, som det är fyra konstruktörer som lyckats vinna minst tre GP under en säsong. Red Bull (7 segrar), Mercedes, McLaren och Ferrari som alla har vunnit tre var.

Det har hänt två gånger tidigare, båda gångerna under 1970-talet.Det var för 50 år sedan, 1974, när McLaren (4), Ferrari (3), Lotus (3) och Brabham (3) vann tre eller fler av de 15 loppen under en säsong.

1977 genomfördes 17 lopp och Lotus vann fem, Ferrari fyra medan McLaren och Wolff vann tre var. Tre av de teamen finns inte längre kvar i F1, Wolff försvann i slutet av 1970-talet medan Brabham och Lotus hängde med in till 1990-talet innan de lämnade VM.

Men hur gick det då i VM-kampen de åren 1974 och 1977, när det var så många stall som fajtades i toppen? 1974 vann Emerson Fittipaldi tre deltävlingar och förar-VM, även kollegan Denis Hulme tog en seger, för McLaren. De körde också hem McLarens första titel i konstruktörs-VM.

1977 vann Lotus flest lopp, men ingen titel. Detta trots att Mario Andretti vann fyra lopp och Gunnar Nilsson ett för teamet. Istället vann Ferrari både konstruktörs-VM och förar-VM med Niki Lauda efter hans tre segrar. Argentinas Carlos Reutemann vann Ferraris fjärde seger.

•••

Önskar er en fin start på veckan nu är det bara en racefri helg kvar innan det är dags för sprinten i Austin.

LÄS VIDARE