Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Christian Horner slår larm inför F1-avslutningen

Publicerad 2024-10-03 07.15

Red Bull riskerar att missa båda VM-titlarna i F1. Nu larmar stallchef Christian Horner.

Han anser bland annat att reglerna är en av orsaken till att stallet tappat övertaget.

Christian Horner är oroad för Red Bulls framtid i F1

Red Bulls stallchef Christian Horner besökte F1-podden F1 Nation och fick frågan hur stort avståndet mellan Red Bull och McLaren är nu.

– Tittar vi på Landos första stint i Singapore är det 23 sekunder, svarar Horner.

Det är ett stort avstånd som kan ställa till problem för Red Bull när det nu återstår sex lopp av säsongen. Enligt Horner härstammar stallets problem inte från årets säsong, utan redan från 2023, när Verstappen var totalt överlägsen. Han påtalar att Verstappen ”körde runt problemen” under förra året, vilket gjorde att stallet inte insåg problematiken.

– Det var som på 1990-talet när Michael Schumacher var den enda som kunde köra bilen, medan alla andra hade problem. Även Max kan hantera en bil som har vissa egenheter, han klarade det till dess att vi kom till Monza.

Under Italiens GP på höghastighetsbanan i Monza hade Red Bull stora problem.

– Där blev det tydligt att framaxeln och bakaxeln är i obalans, säger Horner.

Han påpekar också att resultaten från simuleringarna i vindtunneln och resultaten banan är ”mil” från varandra.

Även Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko har besvärat sig över vindtunneln under hösten.

– Den är långtifrån uppdaterad, sa han till Formel 1.de tidigare i veckan.

Red Bulls oro för VM-titeln i F1

Red Bull har en av de äldsta vindtunnlarna i F1, den byggdes av den brittiska armen kort efter det andra världskriget och är i ett stort behov av renovering. Den är omodern och tar väldigt lång tid att värma upp.

– Vi har en del att jobba med, säger Horner till F1 Nations.

– Det handlar om hur bilen reagerar både mekaniskt och aerodynamiskt, sedan också givetvis om däckshanteringen som är extra viktig i år. Men vi är fast beslutna om att lösa detta.

Red Bull arbetar nu hårt för att förbättra balansen i bilen, vilket skulle ge förarna ett bättre förtroende för bilen. Han är dock inte säker på att stallet klarar av att ha lösningen redo till USA:s GP om ungefär tre veckor.

Han påpekar att budgettaket är ett av problemen, ett annat är det handikappsystem för datorutveckling och tester i vindtunneln. Det ger toppteamen mindre tid, medan stallen som placerar sig längre ner i konstruktörsmästerskapet får mer tid.

– Under budgettaket måste du verkligen tänka igenom hur du investerar dina pengar, för varje investering måste vara rätt. Att bara kunna göra vad som helst och tillverka alla uppdateringar man vill, det tillhör det förgångna. Det har du inte råd med, säger Horner.

– Du måste redan innan bestämma dig för vad som huvudtaget ska tillverkas och monteras på bilen.

Korta racingnyheter

17-årige Linus Granfors från Eskilstuna är första svensk att säkra mästartiteln i brittiska GB4.

Han avslutade med trippel i pallplatser vid säsongsfinalen på Brands Hatch. Han kom till finalhelgen i ledning och tog titeln redan i det andra av helgens tre race, där han slutade tvåa.

– Det känns otroligt bra att vinna mästerskapet. Det var det väldigt tydliga målet den här helgen och det gick precis enligt plan. Det här är min största framgång hittills i karriären och jag vill verkligen tacka teamet, Fortec Motorsport, som givit mig en snabb bil hela året, kommenterar Linus.

Detta är hans tredje titel på fyra år. Prischecken på runt 615 000 kronor ska gå till den fortsätta utvecklingen i hans karriär.

Ännu en svensk framgång intill Scott Kin Lindblom.

•••

IndyCars nya chartersystem kommer att gälla till och med 2027. Tyvärr finns inga nyheter när det gäller Linus Lundqvist framtid än.

•••

Shane Howard, chef för "Supercars Championship" i touringcar, vill gärna se Daniel Ricciardo på startlinjen.

– Jag tror att alla skulle ta emot Daniel med öppna armar. Skulle vi vilja se honom i en Supercar? 100 procent. Det skulle vara helt fantastiskt. Han är en otrolig förare och en så otrolig personlighet, människor skulle älska honom, sa Shane Howard vid den senaste tävlingshelgen.

•••

Denna hjälm hade Daniel Ricciardo den veckan som Dr Helmut Marko tryckte på för att ge honom sparken från Racing Bulls.

Det var i samband med deltävlingarna i Spanien och Österrike i månadsskiftet juni/juli.

Ricciardo fick ytterligare runt två månader i teamet.