Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Renault lämnar F1 efter 2025

Publicerad 2024-10-01

Renault lämnar F1. Alpine blir ett kundteam.

Varken strejken eller protesterna hjälpte.

Vad betyder det för Alpines framtid i Formel 1?

Följ ämnen
Formel 1
Renault lämnar F1.
Pierre Gasly och hans team får ingen motor från Renault i framtiden

Renault har tillverkat motorer till F1 sedan 1970-talet, vunnit VM-titlar som fabriksteam och även som motortillverkare, men 2025 är det slut. När det nya regelverket kommer 2026 lämnar Renault uppdraget som motorleverantör och Alpine blir ett kundteam.

Medarbetarnas strejk och protester hjälpte föga.

Istället ska motorfabriken i Viry-Chatillon nära Paris omvandlas till ett ingenjörscentrum och bidra med modern teknik till både Renault och Alpine. Fabriken kommer att gå under namnet ”Alpine Hypertech”.

– Verksamheten för Formel 1 med, undantag för utvecklingen av en ny motor, kommer att fortsätta i Viry fram till slutet av säsongen 2025, skriver stallet i ett uttalande.

Framöver ska fabriken utveckla en supersportbil, framtida batteriteknik samt forskning kring och utveckling av elbilar.

Alpine kommer att fortsätta sitt engagemang i WEC, Formel E och även Rally-Raid (Dacia).

Det betyder att Alpines F1-stall i framtiden ska köpa sina motorer från Mercedes, men vad betyder det för det franska stallet som har bytt ägare flera gånger under 2000-talet?

Ifjol klev ett blev konsortium bestående av de tre bolagen Otro Capital, RedBird Capital Partners och Maximum Efforts Investments, delägare i Alpine. De köpte 24 % av andelarna i stallet och bakom affären stod bland annat stjärnor som skådespelarna Rob McElhenney och Ryan Reynolds, NFL-stjärnan Patrick Mahomes, golfaren Rory McIlroy, fotbollsspelaren Trent Alexander-Arnold och boxaren Anthony Joshua.

– Det är en väldigt spännande möjlighet, F1 växer enormt över hela världen och jag ser fram emot att vara med och bidra. Sporten förenar lagarbete, precision och innovation i en resultatbaserad miljö. Det är aspekter som vi delar, sa Alexander-Arnold till the Guardian.

Sedan dess har Alpine haft problem, sparkat teamledningen vid två tillfällen, rasat i tabellen och ligger nu bara nia, näst sist, i konstruktör-VM.

Nästa år kör stallet med Renaults motorer, Pierre Gasly blir kvar som förare och han får sällskap av Jack Doohan, vars pappa Mick är en av tidernas mest framgångsrika roadracingförare. Men vad händer sedan?

Kan gårdagens besked öppna för en försäljning av stallet?

Förlängd F1-träning i Mexiko

Den andra träningen inför F1 i Mexiko kommer att förlängas från 60 minuter till 90 minuter. Detta för att stallen och förarna ska delta i ett däckstest inför 2025. Målet är att testa Pirrelis mjuka däck inför nästa år. Detta är inte första gången som det genomförs ett däckstest inför ett F1-lopp, i samband med USA:s GP i Austin 2022 testades däcken för 2023.

Till säsongen 2026 blir det sedan helt nya däck, detta sker i samband med att det nya regelverket tas i bruk. Då sker det även stora förändringar sett till motor och chassi.

Slutet för Andrettis kamp för Formel 1 ?

Michael Andretti tar ett steg ner från familjens team Andretti Global. Uppgifter hos flera olika medier säger att han vill avyttra sina aktier i familjebolaget samtidigt som han lämnar VD-posten.

– Michaels mål är att ta en mer strategisk roll snarare än en operativ sådan som exempelvis VD skriver Andretti Global i ett pressmeddelande.

– Michael ska fortfarande vara engagerad i teamet och arbeta som en strategisk rådgivare och ambassadör. Vi återkommer med mer information under de närmsta veckorna.

Ny VD för Andretti Global blir Daniel Towriss.

Frågan är om detta påverkar Andretti Globals försök att ta sig in i Formel 1 och hur det påverkar Marcus Ericsson som tävlar för stallet i IndyCar.

LÄS VIDARE

 

Följ ämnen i artikeln