F1 i bråk om kalsonger, smycken och svordomar
Publicerad 2024-11-08 07.00
F1 skakas av ett bråk. Där förarna kritiserar FIA:s president hårt.
Det handlar om svordomar, smycken och kalsonger.
Under flera år har det pågått en konflikt mellan FIA med president Mohammed bin Sulayem och förarna i Formel 1. 2022 valde FIA att börja tillämpa en äldre regel kring smyckesanvändning under loppen och totalförbjöd alla typer av bijouterier. I februari 2023 förbjöd FIA (internationella bilsportförbundet) förarna från att ta ställning i samband med Formel 1 och i år har FIA vid flera tillfällen bestraffat förare som har svurit under presskonferenser.
– Föreställ dig att du sitter med dina barn och kollar på ett lopp och så hör du allt fult språk, sa bin Sulayem till Autosport och drog även en annan liknelse.
– Vi måste skilja vår sport – motorsporten – från rapmusik. Vi är inga rappare. Hur ofta säger inte de F-ordet per minut? Vi är inte så.
Lewis Hamilton svarade direkt på kritiken och påtalade att han upplevde ett rasistiskt inslag i presidentens uttalande.
F1-förarna i bråk med presidenten
Nu svarar också förarorganisationen GPDA med ett tydligt uttalande i sociala medier.
"Medlemmarna i GPDA är professionella förare som tävlar i motorsportens kungaklass. De är gladiatorerna som varje helg bjuder fansen på en fantastisk show."
"Det finns en skillnad mellan att svära för att förolämpa andra och att svära om saker som dåligt väder eller om materiella ting som en F1-bil eller situation eller incident under ett lopp"
"Vi vill dessutom uppmana FIA president att reflektera över sitt eget tonläge och sina ordval när han talar till eller om våra medlemmar, vare sig det är offentligt eller på annat sätt."
"Våra medlemmar är vuxna. Det behövs inga direktiv genom media om triviala saker som att bära smycken eller underkläder."
F1-förarna kritiserar bin Sulayem
Förarnas fackförbund hänvisar till smyckesincidenten från 2022 då Mohammed Ben Sulayem och tävlingschefen Niels Wittich även införde nya regler kring vilka typer av underkläder förarna fick använda sig av. Men organisationen går också längre än så i sin kritik.
Förbundet kritiserar bin Sulayem för bristande transparens.
”Vi har vid otaliga tillfällen framfört att böter för förare inom vår sport inte är lämpliga. Under tre års tid har vi därför vänt oss till FIA-presidenten och bett om detaljer och en strategi för hur dessa böter fastställs och hur intäkterna används."
”Vi har också uttryckt vår oro över att böterna ger sporten ett negativt rykte. Därför uppmanar vi FIA-presidenten att skapa finansiell transparens och föra en direkt, öppen dialog med oss. För sportens bästa bör alla berörda (FIA, Formel 1, teamen och GPDA) tillsammans besluta om hur och var pengarna ska användas.”
GDPA är förarnas organisation, den grundades 1961 och tar vara på förarnas intressen. Den första ordföranden var den brittiske racerföraren Stirling Moss, även Joakim Bonnier hade uppdraget under en period. Organisationen var inaktiv mellan 1982 och 1994, innan Michael Schumacher tog över som ordförande, och sedan dess har den varit aktiv.
GDPA leds av tre direktörer, sedan tio år tillbaka är den tidigare F1-föraren och nuvarande TV-experten Alexander Wurz ordförande, vid sidan av honom representeras förarna av Mercedes George Russell samt juristen Anastasia Fowle, som är den första icke-föraren i en ledande position inom GPDA
Varken FIA eller FIAs president bin Sulayem har hittills kommenterat uttalandet.