Norris bestraffad efter F1-kaoset i Brasilien
Publicerad 2024-11-04 08.03
Lando Norris ville plocka in poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln i F1. Istället tappade han dem.
Dessutom bestraffades han efter F1 i Brasilien.
McLarens Lando Norris hade pole position och eftersom Red Bulls Max Verstappen startade på ruta 17 hade han stora möjligheter att ta in en del av det poängövertag som den regerande mästaren skaffat sig i kampen om VM-titeln.
Det gjorde han inte. Norris slutade sexa - samtidigt som Verstappen vann.
– Vi tappade våra platser under rödflaggen eftersom de andra fick ett gratis depåstopp, säger Norris till Sky.
Som om det inte var nog bestraffades han också för att han gjorde ett misstag i samband med starten. Efter det att Aston Martins Lance Stroll fastnat i gruset gjordes startproceduren om, men Norris och Mercedes George Russell, som startade från första startled, startade ytterligare ett formationsvarv för tidigt vilket utlöste en kedjereaktion i fältet. Norris och Russell bröt mot regel 47.1 i det sportsliga regelverket.
I ett uttalande från tävlingsledningen står:
”Tävlingsledaren inledde proceduren för att avbryta starten, vilket innebär att förarna inte ska lämna startuppställningen. Detta meddelande var nödvändigt eftersom en bil (STR) behövde bärgas i kurva fyra. Trots att signalen gavs på korrekt sätt, lampan lyste som planerat, och teamen informerades via meddelandesystemet, lämnade föraren startuppställningen för ett varv som han trodde var ett extra formationsvarv”.
Norris och Russell bär enligt tävlingsledningen ansvaret för att alla andra förare följde efter och måste därmed böta ungefär 60 000 kronor (5000 Euro) var.
Korta nyheter från F1 i Brasilien
Max Verstappen är nu 62 poäng före Lando Norris och han kan säkra sin fjärde titel i Las Vegas den 24 november.
Eftersom det är en sprint i Qatar veckan därefter är det 60 poäng kvar att dela ut under de två sista helgerna. Det gör att han har råd att ta två poäng färre än Norris och ändå säkra titeln.
•••
Detta var Max Verstappens första GP-seger sedan i juni och när vi är inne på Verstappen. Han har nu vunnit 30,10 % av alla GP-lopp han kört.FDärmed har han passerat Lewis Hamilton som har vunnit 29,75%.
•••
George Russell ville inte gå i depå, men följde Mercedes anvisning. I efterhand anser han att han borde ha struntat i stallets order och följt sin egen magkänsla. Han tror att en andraplats hade varit möjlig.
•••
2005 vann Kimi Räikkönen Japans GP från startposition 17. 2024 vann Max Verstappen Brasiliens GP från startposition 17.
•••
Nico Hükenberg har haft pole position i Brasilien en gång. I en Williams. Han debuterade i F1 för mer än 14 år sedan och efter loppet förklarade han för ServusTV att årets GP i Sao Paulo var det svåraste lopp han någonsin har kört.
Han diskades i Brasilien eftersom han fastnade med bilens golv på bilen på en upphöjning utanför banan och behövde hjälp av funktionärer för att komma loss. Det är inte tillåtet.
•••
Lance Stroll, Aston Martin, förmodar att hans avåkning under formationsvarvet berodde på en bromsdefekt. Stallet ska utreda det.
•••
Sergio Perez tog ingen poäng i Brasilien. Stallchef Christian Horner sa inför tävlingen att Checo hade fullt stöd den här helgen också, men vad händer nu?
En gång för alla. Jag håller inte på någon förare i F1 i dag. Om någon ber mig att plocka fram en favioritförare kommer jag att svara Niki Lauda.
Det har jag gjort i många år, för att jag är så otroligt imponerad över det sättet som han körde, men också för hur han hanterade sporten, för att han aldrig svek sig själv och det han trodde på.
I dag har jag ingen favorit, jag vill bara se en levande säsong. En säsong som förhoppningsvis är spännande i 24 lopp, där förare växer, utvecklas och bjuder på riktigt bra racing.
Sedan vem som vinner? För mig personligen är det av en underordnad betydelse.
Detta är mitt jobb, och en del av det är att vara opartisk.
Det finns lopp där Lewis Hamilton har gjort makalösa insatser, som i Brasilien 2021, dagar där Max Verstappen kör mästerligt som i Brasilien 2024. Dagar när Charles Leclerc är makalös, som i Monaco, dagar när Esteban Ocon och Pierre Gasly imponerar, som i går.
Det finns dagar när Fernando Alonso plockar ut mer än vad som är möjligt ur hans gröna bil, dagar när Lando Norris kör extremt bra, precis som Oscar Piastri.
Det är mitt jobb att också skriva det, precis som jag också ska kritisera när en förare eller ett stall inte levererar.
Jag har följt den här sporten i mer än 20 år, utan att heja på en förare och kommer att fortsätta att göra det. Däremot är det alltid roligare att jobba när det är spänning, när det finns en story att berätta och det finns en bra vinkel.
Men det är en annan historia.