Fernando Alonso 400 GP - de tio mest minnesvärda
Publicerad 12.15
Fernando Alonso debuterade i Formel 1 2001. Innan förare som Oscar Piastri och Liam Lawson ens var födda. Han har vunnit två VM-titlar och varit anmäld till 400 GP-lopp.
Det är fler än någon annan i historien.
Vilka minns du?
Här är min personliga lista med de tio racen i Fernando Alonsos F1-karriär som jag aldrig kommer att glömma.
Ungern 2003
Fernando Alonso debuterade för Minardi 2001, gick vidare till Renault där han var reservförare 2002 innan han fick en styrning i stallet till 2003. I Ungerns GP i augusti visade han sin kapacitet på allvar. Han startade från pole position. Ledde varje varv, satte snabbaste varvet och tog sin första GP-seger. Han har vunnit 32 GP-lopp sedan 2003. den senaste segern tog han för Ferrari, hemma i Spanien, år 2013.
Imola 2005
2005 vann Fernando Alonso sin första VM-titel efter en intensiv kamp med Michael Schumacher så då var sjufaldig världmsästre och tävlade för Ferrari. Det lopp som fastnat på min näthinna är San Marinos GP på Imola, där Alonso försvarar sig med alla till buds stående medel och tar sin tredje seger och fjärde pallplats på lika många lopp. En mästerlig försvarsinsats av Alonso, han var två tiondelar före Schumacher i mål.
Alonso säkrade titeln i Brasilien senare samma år.
Japans GP 2005
Efter ett misslyckat kval som påverkades av regnet startade Fernando Alonso från plats 16 i Japans GP på Suzuka. Han fajtade sig upp genom fältet, väl medveten om att han slogs om VM-titeln och gjorde en makalös omkörning av den regerande världsmästaren Michael Schumacher i den klassiska kurva 130 R.
Alonso slutade trea i loppet, som vanns av Kimi Räikkönen i en McLaren-Mercedes, och uppkörningen bidrog starkt till hans VM-titel.
Spaniens GP 2006
2006 startade Alonso säsongen som regerande världsmästare, han kom till säsongens sjätte lopp Spanien i maj som ledare av mästerskapet. Han tog pole position före sin Renaultkollega Giancarlo Fisichella och en jagande Michael Schumacher. I racet dominerade han och vann sin första seger på hemmaplan. Även år 2006 var en tajt fight mellan Alonso och Schumacher, där Schumacher i september offentligfgjode att han skulle avsluta sin karriär. Alonso vann sin andra - och sista (?) VM-titel. Han säkrade titeln när han vann i Japan.
Europas GP 2007
Till 2007 bytte Alonso till McLaren där han blev kollega med den unga GP2-mästaren Lewis Hamilton. Deras samarbete blev en katastrof, mina främsta minnen från 2007 handlar om ”Spygate” om kvalkontrovsersen i Ungern och om hur McLarens två förare bråkade så mycket med varandra att Ferraris Kimi Räikkönen kunde vinna Ferraris senaste VM-titel.
Men det finns ett race att minnas. Europas GP på Nürburgring. Kimi Räikkönen säkrade sin 13:e pole position, strax före Fernando Alonso. Det pratades om regn, men det var uppehåll när loppet startade. Alla startade på torrdäck, utom Markus Winkelhock, som startade med regndäck från depån. Regnet tilltog, däckbyte krävdes och först i slutet av loppet torkade banan upp. Alonso som behövde jaga i kapp VM-ledaren Hamilton gav allt, han körde om ledaren Felipe Massa på utsida i kurva fem, De två förarna kolliderade och Massa tvingades släppa efter.
Alonso lämnade McLaren efter en säsong och återvände till Renault.
Singapores GP 2008
Detta är ett av de minst smickrande tillfällena i Fernando Alonsos karriär. Han är tillbaka hos Renault efter den tunga säsongen hos McLaren 2007. Det fanns ingen återvändo efter bråken med Lewis Hamilton och med teamledningen.
Hos Renault tog Flavio Briatiore emot honom med öppna armar, men 2008 började tungt för det tidigare mästarstallet. I september skulle det första nattloppet i F1:s historia avgöras i Singapore, Renaults chefer Briatore och Pat Symonds beordrade Nelson Piquet Jr att köra in i muren på ett speciellt ställe. Dessförinnan hade Fernando Alonso gjort ett tidigt depåstopp. Det gjorde att han hade en fördel mot övriga delar av fältet och kunde köra hem årets första seger. Skandalen uppdagades först ett år senare, när Piquet fått sparken från stallet Symonds och Briatore tvingades lämna F1 medan Alonso hävdade att han inte visste någonting om komplotten, trots det kastar det en skugga även över honom.
Australien GP 2010
I sitt första lopp för Ferrari vann Fernando Alonso, han vann säsongspremiären i Bahrain. Men det andra är mer minnesvärt. Han var inblandad i en incident med Jenson Button och Michael Schumacher redan i inledningen av loppet. Han snurrade, tappade flera placeringar och fick kämpa sig tillbaka upp genom fältet. Den inställningen gav honom många nya fans hos Ferrari. Alonso körde in som trea, placeringen bakom kollegan Felipe Massa. Han avslutade säsongen som tvåa bakom Sebastian Vettel, Red Bull, som vann sin första VM-titel.
Spaniens GP 2013
Detta är under den sista av de fyra säsonger som Red Bull och Sebastian Vettel dominerade. Alonsos Ferrari är underlägsen sina konkurrenter, han kvalar in som femma bakom två Mercedes, en Red Bull och en Lotus med Kimi Räikkönen.
Men en perfekt strategi som han dessutom utför helt fläckfritt ger honom hans seger. Den senaste, och kanske sista i Formel 1.
Och det hemma i Spanien.
Brasiliens GP 2015
Efter regeländringen 2014 dominerade Mercedes Formel 1 och Alonso bestämde sig för att byta till McLaren och dess nygamla motorpartner Honda.
Men motorn var inte tillförlitlig, den saknade prestanda och effekt samtidigt som hybridtekniken var en ständig källa till problem. Både Alonso och hans kollega Jenson Button led under säsongen. Det var knappt ett enda lopp utan incidenter och den ena DNF:en avlöste den andra.
I kvalet till Brasiliens GP fick Alonso problem och parkerade sin bil. Istället för att återvända till depån satte han sig intill banan. Han lånade en solstol av en åskådare, visade sin frustration med humor och bilden trendar på sociala medier under #plasesalonsowouldratherbe.
Kanada GP 2023
Våren 2023 var Aston Martin och Fernando Alonso en kombination att räkna med. Han körde in pallplatser och visar att han, trots att han är över 40 år, är en förare att räkna med.
I det blöta kvalet i Kanada körde Alonso in på andra plats, precis bakom Max Verstappen i Red Bull. Han startade tvåa, höll länge jämna steg med årets dominant Verstappen och även om han inte lyckades utmana om segern höll han undan från en jagande Lewis Hamilton, Mercedes. Han slutade tvåa och bevisade återigen att om han har en bil som kan slåss om pallplatser har han kapaciteten och viljan att göra det.
•••
Det är mina tio mest minnesvärda race, lägg gärna en lista med dina!