Svensk familj fast i Turkiet: ”Norwegian klickar av samtal”

Uppdaterad 10.59 | Publicerad 10.50

Genrebild. Familjen reste med bolaget Norwegian.

My Karlsson och hennes familj ser ut bli strandade i Turkiet i tre dagar.

Först efter ett helt dygns väntan fick de kontakt med Norwegian som ställt in deras plan.

Och enligt flygjätten är det inte säkert att resenärer får information från dem – om man bokat via tredje part.

– Det känns hopplöst, säger My.

My Karlsson från Kungsör firade semestern med sin familj på Antalya i Turkiet. När de skulle resa hem till Sverige på lördag kväll hade flyget ställts in.

Familjen var väl medvetna om flygkaoset i Europa, om att många flyg är försenade, men de fick ingen information om att deras flyg från Antalya till Stockholm skulle vara försenat.

– När vi väntade på flyget fick vi ett pling om att flyget var försenat. Sedan hörde man folk som ropade att det var inställt.

Osammanhängande uppgifter om flyget sprids

Resenärerna har fått olika uppgifter om läget.

– De hänvisar till att det är utom deras kontroll. De tror att det kan handla om it-kraschen. Men i sms:et i fick stod det att förseningen berodde på att det saknades personal på flyget.

My säger att det gäller att inte lyssna på spekulationerna.

Resenärer får inte tag på Norwegian

När familjen försöker nå flygbolaget Norwegian svarade de inte under det första dygnet.

– Vi försökte ringa Norwegian man de svarade inte. En av gångerna jag försökte ringa stod jag länge i telefonkö och när jag äntligen kom fram bröts samtalet.

My Karlsson.

Kackerlackor och ingen mat

Resenärerna har skickats flera timmar bort till ett hotell.

– Det är ett jätteskabbigt hotell med kackerlackor och ingen mat.

Familjen utlovades frukost på hotellet som de kom till. Men så blev det inte heller.

– Jag tror inte att hotellet var beredd på det här. Vi är 250 personer som skulle med flyget. Utöver oss är det ett helt bolag som skulle till Polen, de ser förtvivlade ut i hotellobbyn.

”När man ringer dem och äntligen kommer fram så klickar de av samtalet”

På söndag kväll, ungefär ett dygn efter att flyget skulle lyfta, får My äntligen tag på Norwegian.

– De säger att hotellet bokas av flygplatsen och har inte med det att göra.

Orsaken att de inte kan få flyga med något annat plan är för att det är fullbokat. De får flyga hem med Norwegian den 23 juli, tre dagar efter att deras flyg skulle ha lyft.

På den nya flygbiljetten har bagaget försvunnit.

– Vi har inte med bagage i vår nya biljett. Norwegian säger att de inte tar ansvar över det och att vi kanske kan få pengar tillbaka för extra bagage när vi kommer hem.

Enligt My har inte alla resenärer fått någon ombokning.

– Det är inte alla barnfamiljer här som har fått någon ny biljett hem. De försöker ringa Norwegian men får inget svar. De upplever samma sak som jag gjorde fram till i går: När man ringer dem och äntligen kommer fram så klickar de av samtalet.

Barnen är oroliga

My och hennes man köper mat till familjen på en galleria i stället, eftersom att hotellet inte erbjöd något. Det är 40 grader varmt. Med sig har de tre barn.

– Det känns hopplöst, och det är jättevarmt. Vi håller oss i gallerian som är kall. Barnen är oroliga. De frågar varför vi inte får åka hem, och ingen vet.

Det handlar om många barnfamiljer som varit på resa till Turkiet och vill hem.

– Jag tror att många är arga på Norwegian.

Från höger: Mys man Saviola, deras dotter Nea, 6, Aisha och Jakub som är mannens yngre syskon.

Funderar på att hyra en bil från Norge

Familjen Karlsson får förhoppningsvis åka hem den 23 juli. Förutom att flygbiljetten inte innehåller bagage, finns en mellanlandning på sex timmar i Norge.

– Det är nästan fråga om man skulle hyra en bil från Norge, det skulle gå fortare än att vänta så länge.

My skulle dessutom ha börjat ett nytt jobb imorgon.

Norwegians presskontakt förklarar

Enligt Norwegians presskontakt Eivind Hammer Myhre är kundservicen öppen, och att det ska gå bra att ringa dit.

– Om man har bokat resan från en tredje part, till exempel genom resebolag eller bokningssidor, kan man bli utan information. Tredje parten lägger inte alltid kundens telefonnummer till oss. Då får resenärerna inte sms:en från oss på Norwegian.

ANNONS