SJ tog bort deras bokning – tipsades att flyga istället

Publicerad 06.09

SJ:s X2000. Arkivbild.

Mette Pertun och sonen Tor skulle ta tåget från Kristinehamn till Hamburg – men SJ:s miss sätter stopp för resan.

En av biljetterna på sträckan skulle ombokas, i stället försvann hela resan.

Kundtjänstens tips: Boka flyg istället.

Mette Pertun och sonen Tor skulle ta tåget ner till Hamburg för att hälsa på släkt. Från Kristinehamn skulle de åka till Stockholm och därifrån ta nattåget till Hamburg.

En vecka innan resan funderar Mette på om 30 minuter är nog med tid för att hinna byta tåg. Hon bestämmer sig för att ringa SJ:s kundtjänst och boka om den första resan mellan Kristinehamn och Stockholm.

Kundtjänst meddelar att de först måste göra ett återköp för att kunna boka om resans första sträcka på nytt. Men i processen försvinner även resan från Stockholm till Hamburg och resan går inte att boka om.

Mette Pertun och sonen Tor.

Mettes man Christer Pertun har pratat med SJ:s kundtjänst fyra gånger under dagen för att hitta en lösning.

– De beklagar naturligtvis och hänvisar till ett bokningssystem som är nytt och inte fungerar. De säger att resan är borta, den finns inte längre. Vi kan inte hjälpa er.

Sonen Tor är flygrädd och hade länge sett fram emot resan och att åka med tåg, men nu vill han inte längre åka iväg.

– Han var också stolt över att kunna göra en miljönytta, säger pappa Christer.

Peter Kraméus, tillförordnad presschef på SJ.

Tipset från SJ: Ta flyget

Familjen är besviken över den inställda tågresan och önskar att de hade fått information om risken innan återköpet gjordes.

– Man tänker ju att när man pratar med en kundtjänst så kommer de säga ’Oj här har det blivit ett fel. Vi kommer kompensera er och stötta er att hitta en alternativ resa’.

Christer berättar att SJ:s kundtjänst beklagar situationen och att de gjort allt de kan, men att de inte kan hjälpa familjen vidare. Familjen får då tipset att kolla på flyg.

Peter Kraméus, tillförordnad presschef på SJ säger att deras rutin är att alltid försöka hitta alternativa resvägar – och främst via tåg.

– Skulle det vara fullt på våra egna tåg så bokar vi först och främst in resenärerna på andra tåg, säger han.

Om SJ själva inte kan bistå med resorna så kan de ändå hjälpa till att hitta resor hos andra bolag menar Kraméus. Han uppmanar familjen att höra av sig till kundtjänst igen och säga att de inte nöjda med det besked de har fått och att be SJ att titta på det en gång till.

Följ ämnen i artikeln