Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Alexander, 15, lämnades kvar på flygplatsen – ensam

Uppdaterad 2024-07-09 | Publicerad 2024-07-07

När 15-åriga Alexander Johansson Tosic skulle flyga hem till Stockholm från Luleå fick han inte gå ombord.

Flyget var överbokat och han lämnades kvar ensam.

– Vi var ju helt maktlösa, säger mamman Catarina.

Mamma Catarina Johansson Tosic får ett samtal från sonen Alexander, 15, som är på väg hem till Stockholm från Luleå efter att ha hälsat på sin mormor och morfar.

Alexander ska precis boarda men får höra att han inte får gå ombord. Planet är nämligen överbokat och han checkade in sist och enligt Norwegians policy blir man då kvarlämnad.

– Då ringde han oss och vi tänkte, det här får inte hända. Dels har vi gjort en platsreservation, men sedan är han ju också bara 15 år, säger mamma Catarina Johansson Tosic.

– De kan ju inte lämna ett barn. Men jo, det kunde de tydligen.

”Helt maktlösa”

Alexander informerar personalen om att han är 15 år och att han reser ensam, då får han svaret att detta är bolagets policy.

Swedavia, som äger Luleå flygplats, måste följa flygbolagets regler och kan inte göra undantag. De har inte heller någon möjlighet att kontakta Norwegian.

Alexander ringer sin mamma och sätter telefonen på högtalare och låter Catarina prata med personalen vid boardingdesken. De får efter en stund prata med en chef men får höra samma svar – det finns inget de kan göra.

Catarina behöver kontakta flygbolaget själv och hamnar i en lång telefonkö, men då har flyget redan åkt.

– Vi var ju helt maktlösa.

Nästa flyg till Stockholm går om åtta timmar.

15-åriga Alexander Johansson Tosic lämnades kvar på flygplatsen.

Fick hjälp av annan passagerare

Morföräldrarna bor i Piteå och har hunnit hela vägen hem när Catarina ringer och berättar vad som har hänt. Morföräldrarna vänder direkt och åker för att hämta upp barnbarnet.

När flyget åkt så lämnas Alexander ensam kvar, och även flygplatsens personal lämnar.

Ytterligare en passagerare blev kvarlämnad. Kvinnan tog hand om Alexander i en timme tills hans morföräldrar anlände.

Kritik mot hanteringen

Ofta när ett flyg blivit överbokat brukar personalen fråga passagerarna om någon kan tänka sig att stanna kvar frivilligt. Men i detta fall ställdes inte den frågan alls säger Catarina.

Alexander, som innan besöket i Piteå hade varit på ett sportläger, hade varken pengar eller bankkort med sig. Hade den andra resenären inte också lämnats kvar hade föräldrarna varit mer oroliga för sonen.

– Vi skulle ta emot honom på Arlanda. Det skulle liksom inte behövas något däremellan, säger hon.

Alexander blev ledsen och orolig och tyckte att flygbolaget agerade oprofessionellt.

– Han visste inte vad han skulle göra.

Mamma Catarina är kritisk och tycker flygbolaget behöver ändra sin policy.

– Deras policy är ju helt bisarr.

”Vi kan vi bara be om ursäkt”, säger flygbolaget.

Flygbolagets svar

Enligt flygbolaget finns en prioriteringslista som gatepersonalen ska följa vid överbokning. Listan ska se till att passagerare med särskilda behov, som rullstolsanvändare, ensamma barn och passagerare som reser med spädbarn skyddas menar Silje Glorvigen, pressperson på Norwegian.

Enligt rutin ska de först fråga om några frivilliga vill ta en senare avresa men om ingen ställer upp frivilligt gör systemet automatiskt ett urval i kombination med grindpersonalens bedömning.

– Det är mycket olyckligt att en 15-årig pojke valdes att stå över detta flyg, så här kan vi bara be om ursäkt. Tyvärr hade passageraren inte bokat ungdomsbiljett vilket gjorde att våra system inte tog upp att han borde ha skyddats, säger hon.

Flygbolaget erbjuder ungdomsbiljetter, men dessa syns inte på den vanliga bokningssidan. Där syns endast alternativen, Vuxen, Barn (2–11 år) och spädbarn.

– Det kan de inte räkna med att man som vanlig konsument vet om, säger Catarina.

Följ ämnen i artikeln