Benjamin Ingrosso sparar inte på krutet

Publicerad 03.20

Låten ”Queens” får vila i kväll men temat därifrån, ”kill them all with kindness”, är alltjämt Benjamin Ingrossos segerrecept.

KONSERT Benjamin Ingrosso siktar högt, hela vägen till världens största arenascener.

Som showman har 26-åringen redan kommit häpnadsväckande långt på den resan.

Musikaliskt är det möjligen lite längre kvar, men det finns mycket att tycka om med ambitionerna.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Benjamin Ingrosso
Turnépremiär: Sofiero, Helsingborg. Publik: 10 500 (utsålt). Längd: Nästan exakt två timmar. Bäst: Riktig stänkarfinal med ”Tänd alla ljus”, ”Better days”, ”Honey boy (give me something)” och ”Kite”. Sämst: Lite synd att Lionel Ritchie-covern ”All night long” inte får vara med längre.


HELSINGBORG. ”Better days” är den springsteenska titeln på Benjamin Ingrossos nya sommarturné, hans största och mest påkostade hittills och på rätt många håll redan slutsåld.

Han har smygstartat med klubbspelningar i Europa under våren och några nordiska festivalgig, men det är på ett lagom molnigt Sofiero som det verkligen börjar.

Och med tanke på att vi har att göra med någon som i vårens Max-dokumentär ”This is Benjamin Ingrosso” deklarerade att drömmen är internationell stjärnkarriär och målet ett fullsatt Madison Square Garden i New York är det kanske inte alldeles förvånande att han inte sparar på något krut.

Två timmar av både färgsprakande discopopparty och hudlöst vemod, med stort band, massor av pyro och videoeffekter och en sångare i vida läderbyxor som konstant hoppar, studsar, dansar och springer upp och ned för de tre spotlightbeklädda trapporna som utgör scenbygget.

Vi får låtar på svenska och engelska om vartannat. Både tungt funkig pop som ”So good so fine when you’re messing with my mind” och en version av Mats Paulsons ”Visa vid vindens ängar” med delvis omgjord text, som känslosam hyllning till bortgångne morfar Hans Wahlgren.

Ingrosso har verkligen laddat för det här. Men även om såväl familjen som traditionen han kommer ifrån har djup förankring i det folkliga och publikvänliga gör han det inte superenkelt för publiken. En hel rad låtar i kväll är ännu inte utgivna utan hämtade från det kommande albumet. Inte för att att de är speciellt svårfattliga – i en blåskryddad partybanger som ”All my life” sjuder allsången redan i första refrängen – men ändå.

En tjej i publiken utmanar för övrigt huvudpersonen på ”sten, sax, påse” där han måste avslöja när plattan släpps om han förlorar. Vi får på så vis veta att det blir i oktober.

Sångaren är över huvud taget generös med mellansnack och publikkontakt. Han zoomar in folk i publiken med en kamera och fiskar på så vis upp paret Robert och Sabina på scenen. Vilket leder till ett spontant frieri och att Ingrosso på stående fot erbjuder sig att sjunga på bröllopet.

Den sortens attitydlösa hygglighet, och uppriktigheten i tron på något godare och ljusare som han sjunger om i vårens singel ”Better days”, gör Benjamin Ingrosso väldigt lätt att tycka om.

Det är lika lätt att knockas av hans helt självklara talang för showmanship, hur han lika ledigt tar sitt band genom en ”Crazy in love”-anstruken och visuellt gnistrande version av Silvana Imams ”Tänd alla ljus” som slår sig ned vid pianot för den Billy Joel-doftande terapiballaden ”Happiness”.

Med väldigt mångkunniga och genommusikaliska sångare och låtskrivare som lika självklart hittar hem i 80-talsdoftande schlagerpop som visor och retrofuturistisk disco är det emellertid lätt hänt att musiken blir duktig och generisk snarare än verkligt personlig. Och det är väl där som Benjamin Ingrosso ibland hamnar. Han är bra på allt han tar sig för men artisten överglänser ibland sina låtar.

Möjligen kommer höstens album att ändra på det, för sentida singlar som ”Kite”, ”Honey boy” och ”Look who’s laughing now” hör samtliga till det som hugger hårdast i kväll. Liksom en osläppt lite 70-talsblommig powerballad som jag tror heter ”Worst in me” och faktiskt minner en del om Håkan Hellströms mer lennonska sidor.

Hur som helst: det här är en väldigt underhållande show. Den kunde möjligen ha vunnit på att kortas något men är det påkostad feelgood ni söker hittar ni knappast mer av den varan än här.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, X, Threads, Bluesky och Spotify för full koll på allt inom musik

ANNONS