Folket förtjänar tåg som går i tid
Socialdemokraterna: Här är satsningarna som SD-regeringen inte mäktar med
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 06.30
DEBATT. Sverige behöver stora satsningar på järnvägen men regeringen gör inte det som krävs.
Vi socialdemokrater kräver högre ambitioner och kommer att prioritera järnvägen. Vanligt folk och Sveriges företag måste kunna lita på tågtrafiken i landet.
Sverigedemokraterna och regeringen prioriterar inte järnvägen. De når inte upp i nivå för järnvägsunderhållet, gör inte upp med marknadsmisslyckanden som gör att helhetsansvar brister, och gör inte heller nödvändiga investeringar.
Det leder till inställda tåg, urspårningar, förseningar och försämrad framkomlighet. Det utgör också ett långsiktigt hot mot tillväxten, omställningen och uppfyllandet av våra klimatmål. På sikt hotar det också Sveriges position i den globala konkurrensen om nya jobb och investeringar.
Det här blir tydligt i regeringens misslyckade och otydliga infrastrukturproposition.
I sin plan för järnvägen väljer regeringen att flytta runt anslag utan att förklara varför, de följer inte upp de skenande kostnadsökningarna, skriver svävande om banavgifterna och säger ingenting om hur man ska kvalitetssäkra beräkningarna av samhällsnyttan i olika projekt.
Propositionens brist på raka besked gör det svårt att förhålla sig till regeringens politik.
Men en sak är helt tydlig i SD-regeringens plan. De ligger så långt från att möta behoven att de uppenbarligen inte agerar för att Sverige ska få en fungerande järnväg.
De gör varken nödvändiga investeringar i nya stambanor eller når upp i nivå för järnvägsunderhållet. De satsar helt enkelt för lite på järnvägen.
Regeringen klarar inte heller att göra upp med ej fungerande marknadslösningar som det sönderprivatiserade underhållet och den otillräckliga kontrollen över hela järnvägssektorn.
Många är vi som fått stå på perronger i väntan på försenade tåg
Ytterst är järnvägen en fråga om att klara av att prioritera grundläggande samhällsfunktioner. Vi anser att det krävs högre ambitioner för svensk järnväg.
Det är också möjligt bland annat i och med att en majoritet av riksdagens partier nu ställer sig bakom övergången till ett balansmål, något som vi socialdemokrater har drivit länge. Det frigör 200 miljarder under de kommande åtta åren.
Dessutom behöver vi se över möjligheterna att lånefinansiera infrastrukturprojekt med stor klimatnytta.
Vi vill se större satsningar på järnvägen än regeringen där mer resurser måste avsättas. Våra prioriteringar är tydliga:
- Sverige behöver både satsa på ny kapacitet genom anläggandet av nya stambanor, Norrbotniabanan och förstärka resurser till väg- och järnvägsunderhåll. Regionerna runt om i vårt land skriker efter mer kapacitet, Ikea i Älmhult sätter in egna bussar eftersom järnvägen inte räcker till. Det är inte rimligt. För godstrafiken behövs satsningar på nya stambanor. Nyindustrialiseringen, inte minst i de norra delarna, kräver kraftigt utbyggd järnväg och trafikslag som hänger ihop.
- Vi har en plan för Malmbanan. Vi vill att staten möjliggör lånefinansering för att öka kapaciteten på banan, så att den är dimensionerad efter vad LKAB och andra aktörer behöver. LKAB har själva lyft fram behovet av en 50-procentig kapacitetsökning. På kort sikt kan det handla om att utöka antalet långa mötesplatser, öka underhållet och bygga dubbelspår Luleå-Boden.
- Regeringen litar blint på att marknaden löser det mesta men när det handlar om samhällskritisk infrastruktur så bör rådigheten ligga hos staten. Ett viktigt steg är att ta tillbaka järnvägsunderhåll i offentlig regi.
Många är vi som fått stå på perronger i väntan på försenade tåg, det är hög tid att höja ambitionerna för svensk järnväg.
Mikael Damberg, ekonomiskpolitisk talesperson (S)
Gunilla Svantorp, trafikpolitisk talesperson (S)
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.