Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Albert, Albertina

Järnvägen har blivit ett marknadskaos

Seko: Regeringen måste återta kontrollen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 06.30

Det är dags att inse att vissa saker är för viktiga för att överlåtas till marknaden. Järnvägen är en sådan sak, skriver Gabriella Lavecchia.

DEBATT. SJ har nyligen meddelat att de lägger ner pendeln mellan Uppsala och Stockholm. Anledningen? Den är helt enkelt inte lönsam för detta statliga, men affärsdrivande bolag.

Samma öde drabbar nattågen mellan Göteborg och Umeå samt Göteborg och Jämtland.

För varje dag blir det allt tydligare att järnvägsmarknaden i Sverige inte fungerar, och att avregleringen har gått för långt. När viktiga tåglinjer inte längre anses värda att bevara av ekonomiska skäl, står vi inför en kris som riskerar att få stora konsekvenser för både arbetsmarknaden och människors vardag.

 

Konsekvenserna av SJ:s nedskärningar är svåra att överblicka i sin helhet, men redan nu kan vi förutse ett potentiellt kaos.

Låt oss ta sträckan mellan Uppsala och Stockholm som exempel. Varje dag pendlar uppemot 50 000 människor på denna sträcka för att arbeta eller studera. När SJ drar in sin trafik, där två avgångar i timmen försvinner, riskerar en redan överbelastad kollektivtrafik att fullständigt haverera.

Resultatet blir längre restider, ökad trängsel och sannolikt fler människor som tvingas ta bilen – vilket inte bara är ineffektivt utan också skadligt för miljön.

Även mellan Göteborg och norra Sverige riskerar vi konsekvenser, exempelvis att fler väljer bilen på semestern på ett redan hårt belastat och trångt vägnät. Eller att de ser flyget som det enda rimliga alternativet.  

Det går inte att leka marknad längre på ett område som är såpass viktigt för att ett samhälle ska fungera

Är detta då SJ:s fel? Knappast. SJ är ett affärsdrivande aktiebolag, visserligen statligt, men styrt av marknadens osynliga hand snarare än av samhällsintresse. När lönsamhet sätts i första rummet blir det oundvikligt att viktiga samhällsfunktioner försummas.

Kostnaden för samhället när järnvägen inte levererar är enorm. När tågförbindelser försvinner eller inte fungerar som de ska, ökar trycket på vägnätet, vilket leder till mer trafik, längre köer och högre utsläpp.

Företag förlorar produktivitet när deras anställda fastnar i trafik eller måste lägga mer tid på pendling. Förseningar och inställda tåg påverkar inte bara arbetstagare, utan även godstransporter, vilket skadar svensk konkurrenskraft och export.

I slutändan drabbas vi alla av ökade kostnader, både i form av högre transportkostnader och genom ett mer ineffektivt samhälle. Dessa kostnader är långt högre än vad det skulle kosta att investera i och upprätthålla en fungerande järnväg.

 

Vi måste inse att den svenska järnvägen är på väg åt helt fel håll. Under lång tid har en av samhällets mest grundläggande infrastrukturer, järnvägen, överlåtits till marknaden.

Och resultatet? Det ser vi alla som någon gång åkt tåg eller kollektivtrafik.

Signalfel, förseningar, högre priser och färre avgångar – listan kan göras lång. Detta är ovärdigt ett land som Sverige. Vad vi ser här är ett stort marknadsmisslyckande som vi inte längre kan ignorera.

 

Seko menar att det är hög tid att regeringen och landets trafikpolitiker vaknar upp och inser allvaret.

Det går inte att leka marknad längre på ett område som är såpass viktigt för att ett samhälle ska fungera. Den svenska järnvägen måste återigen bli ett gemensamt ansvar där samhällsnyttan sätts före kortsiktig ekonomisk vinst.

Regeringen måste ta ett steg framåt och återta kontrollen över järnvägen, för att säkerställa att vi har en kollektivtrafik värdig ett modernt och hållbart Sverige.

 

Vi behöver agera nu, innan ännu fler avgörande tågsträckor går samma öde till mötes som trafiken mellan Göteborg och norra Sverige samt pendeln mellan Uppsala och Stockholm.

Det är dags att inse att vissa saker är för viktiga för att överlåtas till marknaden. Järnvägen är en sådan sak.


Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko, Service- och kommunikationsfacket

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln