Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lilian, Lilly

Ni vill slippa att betala era miljökostnader

Replik från Naturskyddsföreningen om Transportföretagen och flygskatten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-09-05 13.35

Vad Transportföretagens debattartikel verkar handla om är att de sett en politisk chans att slippa betala för sina miljökostnader. Replik från Beatrice Rindevall.

REPLIK. Världen befinner sig i en klimatkris, och effekterna märks tydligt både globalt och hemma i Sverige. Förra årets översvämningar och torka gjorde att svenska lantbrukare förlorade en fjärdedel av sina skördar. I Marocko är situationen värre, efter sex års torka i rad har 160 000 jordbrukare förlorat jobben. 

Vi måste alltså göra allt vi kan nu för att minska utsläppen. Det går inte att lita på att fossilfritt flyg eventuellt kommer att få sitt genombrott om tjugo år och minska flygets utsläpp. 

 

I detta läge argumenterar Transportföretagen för att flygskatten ska slopas, trots att flyget är det mest utsläppsintensiva transportslaget. I går meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att lobbyismen fungerat - flygskatten ska avskaffas.

Länge har flyget haft en särskild gräddfil och sluppit betala miljöskatter, och det är förståeligt att branschen har trivts med detta. Men det är inte att ta klimatansvar.

 

Transportföretagen hävdar att flygskatten inte behövs, eftersom flyget om två år kommer inkluderas i EU:s utsläppshandelssystem ETS. Men ETS omfattar varken utomeuropeiska flyg eller den mycket omfattande extra klimatpåverkan som uppstår vid flyg på hög höjd.

Det innebär att flyget trots ETS fortfarande kommer att stå för mindre än hälften av sina miljökostnader. Flygskatten kommer alltså att behövas även fortsättningsvis.

 

Vad Transportföretagens debattartikel verkar handla om är att de sett en politisk chans att slippa betala för sina miljökostnader. Men precis som andra transportslag behöver givetvis även flyget betala för sina utsläpp. Och riktade skatter och avgifter är ett effektivt sätt för flyget att kunna betala för sina miljökostnader.

En flygskatt är ett fungerande styrmedel för att minska utsläppen från flyget, och att Transportföretagen motsätter sig skatten så kraftigt ser vi som ytterligare ett kvitto på att flygskatten är en styrande, effektiv klimatpolitik som uppnår önskat syfte – att minska utsläppen från flyget genom att minska flygandet.

Genom att avveckla flygskatten fortsätter regeringen och SD att med kirurgisk precision förvärra klimatkrisen.


Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen