Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Rolf, Raoul

Upp till bevis – dags att slopa flygskatten

Transportföretagen: Vi ska ställa om flyget, inte ställa in

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 06.30

När regeringen snart presenterar budgeten för nästa år är det upp till bevis: det är dags att slopa flygskatten. Skatter driver inte fossilfritt flyg. Det är branschen med fossilfria bränslen och elflyg som kommer ta oss i mål, skriver Marcus Dahlsten och Fredrik Kämpfe.

DEBATT. En skatt som inte tjänar sitt syfte utan slår mot svenska företag, privatpersoner och svensk konkurrenskraft, är per definition dysfunktionell. Dessutom omfattas svenska flyget nu av en urstark klimatpakt: EU:s Fit for 55.

När regeringen snart presenterar budgeten för nästa år är det upp till bevis: dags att slopa flygskatten.

Likt regeringsunderlagets alla partier var även vi på Transportföretagen emot flygskatten när den infördes 2018. Den byggde till stora delar på antagandet att en skatt per automatik skulle sänka utsläppen.

Med facit i hand finns det inte någon tillförlitliga data som styrker det. Men vi ser tydligt hur den svenska flygmarknaden tappar konkurrenskraft och att färre avgångar leder till färre direktflyg, fler mellanlandningar och alternativa resvägar, som sammantaget kvitterar bort nyttan.

Det blir en lose-lose. Därför välkomnade vi när regeringen i våras skickade ut förslaget om sänkt flygskatt på remiss.

 

Att flyget måste få ned utsläppen håller alla med om, inte minst flygbranschen själva. Faktiskt är det svenska flyget världsledande på hållbarhet. Men om vi inte låter flyget stå starka och driva på under resan kommer vi halka efter även där.

Skatter driver inte fossilfritt flyg. Det är branschen med fossilfria bränslen och elflyg som kommer ta oss i mål.

 

I Sverige finns hela värdekedjan. Flygbolag som erbjuder fossilfritt flygbränsle. Världsledande bränsle- och flygforskning. Elflygplanstillverkare som svenska Heart Aerospace. Samt inte minst: fossilfri energi, råvarorna och en begynnande produktion av fossilfritt flygbränsle.

Men fler stora investeringar krävs. Därför är det, paradoxalt nog, kontraproduktivt att med flygskatten lägga på ytterligare ekonomisk börda på de som ska genomföra omställningen.

Skatten ger inga incitament till omställning hos flyget eftersom den är densamma oavsett om du reser med fossilfritt bränsle eller inte.

Vi ska ställa om flyget, inte ställa in, och vi vet att hållbart flygbränsle, el- och vätgasflyg är vägen dit

Genom EU:s Fit For 55 däremot, och beslut som fattades så sent som förra året under Sveriges ordförandeskap, har EU kopplat ett fast grepp om flygets omställning.

Målet om ett klimatneutralt flyg till 2050 nås genom att vi inom EU satt ett tak och ett pris på utsläppen och tvingar inblandning av hållbart flygbränsle. Det är bra att på europeisk nivå sätta ramarna för flyget som ju är internationell i sin karaktär. De ramarna fanns inte när flygskatten infördes.

Då, när flygskatten infördes, visste vi inte heller att en pandemi skulle lamslå världen ett år senare, ställa flyget på marken och skapa stora underskott i finansieringen av flygsystemet som främst kommer genom flygpassagerare.

Vi visste inte att ett krig skulle bryta ut i vår närhet, som skulle stänga luftrummet österut och därmed påverka möjligheten att flyga den vägen. Vi visste inte att vi så snabbt skulle börja mötas digitalt.

Som en följd av detta har flygets avgifter ökat dramatiskt de senaste åren, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen, och de fortsätter att öka. Priset på flygbiljetter kommer öka även utan flygskatt.

 

I ljuset av den här utvecklingen, efter EU:s nyss beslutade styrmedel och flygets ekonomiska situation, där de två flygbolag som står för 80 procent av Sveriges inrikesflyg tvingats genomgå rekonstruktion, är tiden att ta bort flygskatten helt rätt.

Idén att med en nationell beskattning på flygresor få ned utsläppen, var dålig redan från början.

Vi ska ställa om flyget, inte ställa in, och vi vet att hållbart flygbränsle, el- och vätgasflyg är vägen dit.

Flygbranschen är de som ska göra jobbet och med rätt förutsättningar kan vi exportera hållbart flyg till andra delar av världen, stärka tillgängligheten från, till och inom Sverige och stärka svensk konkurrenskraft. Det blir en win-win.

Nu är det upp till bevis för regeringen: ta bort flygskatten.  


Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen flyg

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.