Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Nu lever Saaben igen – den ska bli en elbil

TROLLHÄTTAN. Och medan Volvo ska minska med 4 400 personer nyanställer Saab.

Det handlar förstås om olika nivåer, men kanske är Saab ändå ett hoppfullt tecken, en signal om att Sverige är på väg att återindustrialiseras.

Så vill man tänka när man går genom den stora bilfabriken i Trollhättan, guidad av chefen för marknadskommunikation Göran Fredriksson och Stefan Lövberg, bas för monteringen. De är entusiastiska. Bägge arbetade för bolaget i 30 år, decennier av mestadels motvind, och ett långt utdraget döende som slutade i konkurs. Men nu lever Saab igen.

Den ska bli elbil.

Lövberg ställer sig framför en tavla som visar fabrikens kapacitet. Detta var ett av världens modernaste bilföretag, och troligen det minsta som hade löpande band.

Här finns kapacitet att göra 42 bilar

i timmen. Farten på linan är anpassad till 28 bilar i timmen. Det är för övnings skull. Produktionen uppgår till tre bilar. Per dag.

Om man lyssnar hör man suset från fläktar och klimatanläggningar, ett sus som i tystnaden växer i styrka och säger:

Du befinner dig i en enorm anläggning där maskiner ska slamra, där hundratals, tusentals, människor ska jäkta omkring.

Men maskinerna står stilla och människorna är någon annanstans.

Fabriken är i gång utan att vara i gång. Linorna rullar. De rullar utan chassin, utan karosser, utan motorer. Det ljusa golvet är nylackat och glänser.

Man kan gå var man vill. Ändå måste man se upp. Plötsligt kommer en truck från ingenstans på väg till ingenstans med en lastpall på gafflarna.

Fabriken är 80 000 kvadratmeter stor. Det mäter 400 meter från vägg till vägg. Vi kliver över ett band som rullar i tomhet och sedan över ett band till, och nere till vänster, långt därnere ser jag ett arbetslag som monterar en bil.

En av montörerna är Sara Bokefalk, 24, född i Trollhättan, sommararbetare på Saab 2008 och 2010, därefter anställd på Ikea i Uddevalla, nu åter på Saab.

– Det är jättekul att bygga bil, säger hon.

– Vi anställer tidigare Saabpersonal och ungdomar för att få en mix. Erfarenhet och nytänkande, säger Fredriksson.

85 personer arbetar för närvarande i fabriken. Klockan är 10.30 och de är klara för dagen. Tre bilar är gjorda. Ett par dussin färdiga står en bit bort, inomhus, skyddade för ruskvädret ute. De står här i skyddet som en akt av kärlek, silvergrå och svarta, de två färger som kunden kan välja mellan.

De färdiga bilarna får ingen röra. Jag får inte peta på dem. Av respekt för kunderna, säger Fredriksson. Den som bestämmer sig för en ny Saab, den personen ska veta att hans bil är så ny som en bil kan bli.

Man kan bara köpa Saab på nätet. Den finns i en version och kostar 279 000 kronor, lägg till 10 000 för automatlåda.

På frågan hur många som klickar på köpknappen svarar Fredriksson: Vi får någon order per vecka.

Leveranserna börjar i april. Köparna får komma hit, blir visade runt i fabriken, får besöka Saabmuseet, och mottar därefter nycklarna till sina nya bilar.

Det är förstås en uppehållande verksamhet. När arbetarna gjort dagens tre fordon går de till en angränsande verkstad och fortsätter att montera, för

övnings skull. De väntar på att få göra de nya bilarna som ska drivas av batterier och ha en räckvidd på 28 mil.

Saabs nya ägare är Kai Johan Jiang, en kinesisk företagare som pluggade i Sverige på 90-talet. I Kina har han kraftverk som drivs av biomassa. Han vill satsa på grön energi även inom transportsektorn.

Varumärket Saab ägs av företaget Nevs, det står för National Electric Vehicle Sweden.

Nevs ingår i ett nätverk av bolag tillhöriga Jiang. Göran Fredriksson visar i direktionens sammanträdesrum en bild av konsortiet. Sedan visar han andra bilder som går ut

på att världen, och i synnerhet Kina, behöver renare luft. Dessutom är oljan slut 2050. Elbilar är framtiden.

”Körglädjen är tillbaka”, står det på en av bilderna.

– Vi satsar på Sverige och Kina och därefter resten av världen steg för steg.

Batterierna tillverkas i Peking. Hur de ska monteras i Saab 9-3 vill Fredriksson inte berätta. Han vill heller inte avslöja vad bilarna kommer att kosta.

El-Saaben ska börja säljas i Kina ”frampå vårkanten”. Sent i höst, eller möjligen tidigt nästa år, börjar försäljningen i Sverige.

Alla världens stora biltillverkare och ett gäng nya experimenterar med lösningar för el- och hybridbilar. Varför skulle Saab lyckas?

Fredriksson blir svävande, han antyder ett konkurrenskraftigt pris och pratar om en ödmjuk, långsiktig satsning.

– För 100 år sedan såldes bensin på apoteken. All ny teknik måste börja

någonstans.

I september 2012 arbetade 75 personer på Saab. Nu är de 571, plus 130 konsulter på heltid.

– Vi har viljan. Vi är sammansvetsade. Vi vill förändra och skriva historia, säger Fredriksson.

Jag vänder mig om och ser ut över den tomma personalparkeringen. Där brukade journalisterna häcka under de återkommande kriserna för att intervjua arbetare som riskerade att mista jobbet.

Med åren blev det allt svårare att få arbetarna att säga något.

Till slut tycktes alla utmattade – de anställda, Saabs ägare, journalisterna, allmänheten, politikerna.

– Om alla hushåll med två bilar skulle byta ut en mot en elbil, tänk vad det skulle göra för miljön! säger Fredriksson.

Det är väl det som är Saab, en märklig, seg­livad optimism.

Till sist

anser jag att ...

... att det är väldigt roligt att köra elbil. Jag provkörde en i Kina 2009 och det var som att ratta en radiobil på Gröna Lund: Trampa på gasen och bilen svarar blixtsnabbt.

att fordonsindustrin är en källa till stolthet för Sverige. Lastbilar, privatbilar, flygplan – 

vilket annat land med nio miljoner invånare kan visa upp något sådant? Och ubåtar!

Följ ämnen i artikeln