Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Anna Skipper gör folk köpkåta – på fiskpiller

All reklam får oss inte att köpa, men å andra sidan är all reklam redan köpt av någon. Någon skoförsäljar-CEO eller rynkkrämscontroller har suttit på ett möte, knäppt upp översta knappen i brallorna, lutat sig bakåt och sagt åt de unga snitsarna från byrån att sparka igång dragningen.

Och snitsarna har sparkat och dragit. I koncept och målgrupp och pitch och format. När de äntligen blivit färdiga har CEO:n, eller controllern, eller vem det nu var, andats in, knäppt byxknappen, nickat gillande och köpt.

Det där, har han tänkt – eller för all del hon, i förekommande fall – är precis vad som gör folk köpkåta. Nu jävlar blir det sälj.

Ungefär så måste det också ha gått till när ett av alla dessa hälsoföretag bestämde sig för att reklama till sina fiskoljepiller. Snitsarna på byrån bestämde att det behövdes ett känt ansikte. Någon snitsare, med tillgång till kabel-tv, nämnde Anna Skipper.

Hon har tydligen ett tv-program om att man ska äta nyttigt.

Och så började de snitsa. Programmet heter ”Du är vad du äter”, så för att påminna folk om var de sett denna Skipper kom någon på att man borde använda just den frasen. Eller inte exakt den frasen, av någon anledning. Kanske mindes någon helt enkelt fel. Det blev i alla fall ”Du blir vad du äter” istället.

Säkert var det någon av snitsarna som under resans gång underströk att den ändrade frasen faktiskt är bättre än originalet. Det ska ju säljas en underbar framtid här. Och ”blir” är imorgon, är framtidshopp, är möjlighet. ”Är” är ju bara gamla tråkiga är. Stilla på stället.

Hursomhelst, det klipptes, klistrades och kreativitetades. Till slut hölls det dragning för berörd hälso-vd.

Det han fick se var något mycket märkligt: En friskt och fräscht leende Anna Skipper. Och så texten:

”Du blir vad du äter. Ät Omega 3!”

Samt den utförligare varianten: ”Du blir vad du äter. Om du inte äter tillräckligt med fisk, ät Omega 3!”

När han tittat färdigt reste han sig, nickade gillande och köpte.

Detta kan bara betyda en sak: Vi har att göra med en kille i beslutsfattande position, som är övertygad om att folk vill satsa grova pengar på att förvandlas till fiskar.

Det är rätt bisarrt. Men än mer bisarrt är att försäljningen verkar gå bra.

Tänk om han har rätt.

Följ ämnen i artikeln