Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

På internet slipper jag usla försäljare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-01-29

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Hemelektronikfirmorna är för dåliga på att sälja till kvinnor, säljarna förnedrar dem så mycket att de i stället köper varor från nätet.

Det konstaterade Tomas Strandh i en artikel i n24.se i går. Inte direkt någon nyhet för alla av kvinnligt kön som försökt köpa en mobil/bil/båt eller någon annan så kallad manlig attiralj.

Själv gav jag upp mitt försök att köpa en diskmaskin på Elgiganten när säljaren inte svarade på mina frågor och försvann in på lagret, gång på gång. Nu påstår vd:n för Elgiganten att de inte alls har några sådana problem. Yeah, right. Vilken koll han verkar ha på sin verksamhet.

För att inte tala om hur det var att köpa ny bil. Säljarna satt i telefon, skrev på datorn, talade med varandra, ja allt som var viktigare än att försöka sälja en bil till mig. Den enda som brydde sig var en kvinnlig säljare på Saab, så jag slog till trots att det inte alls var ett märke jag tänkt köpa.

De manliga säljarna förstår inte vilka som bestämmer vad som ska köpas till hushållet (amerikanska undersökningar visar att 75 procent är kvinnor).

De fattar inte heller att kvinnor över 45 har betydligt mer pengar och makt än yngre tjejer och därför borde man satsa på dem. Fast det gör å andra sidan ingen bransch, 70 procent av alla bilder i media är tjejer under 30 år.

1,6 miljoner konsumenter nonchaleras med andra ord och alla förlorar på det. Tillverkarna kan inte tillgodose det så kallade kvinnliga behovet av praktiska användningsområden och bra design trots att det är där framtiden ligger à la Volvos konceptbil.

Problemet är att män i teknikbranschen har svårt att ta till sig information och kunskap av kvinnor eftersom de talar annorlunda och ser ut på ett annat sätt.

Det faktum att Tomas Strandh i n24.se artikeln inte har en titel utan”tagit del av en rad undersökningar” och ”vill starta ett ambulerande event för kvinnor med teknikintresse” säger en del. För med andra ord är Tomas en pr-smart mässarrangör och inte någon av dem som forskat på området. Men hej, han har ju rätt i sak och säkert tas han mer på allvar för att han är man.

Och det är värt att lyssna. Framtidens teknologi är praktisk och användarvänlig och ju snabbare nördarna släpper gubbsargen och tar in nya, kvinnliga idéer desto rikare kommer de att bli.

Själv gör jag som alla andra som inte orkar med överlägsna säljare, handlar på nätet.

Johanne Hildebrandt

Följ ämnen i artikeln