Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Pengar köper mycket – men inte egna idéer

1987 var jag med och startade månadstidningen Z som var Jan Stenbecks första inbrytning på mediemarknaden. Stenbeck var en miljardär som kombinerade ett excentriskt drag med väl utvecklat sinne för affärer.

Z hade nog branschens största budget. Vi hade råd med allt, vilket inkluderade ett försök från min sida att via en korrupt peruansk general och en före detta agent i brittiska MI6 beställa en luftvärnsrobot från Bofors.

Emellertid upptäckte jag snart att pengarna inte spelade så stor roll. Om man vill göra bra journalistik gäller de vanliga reglerna: Läsa, titta, lyssna, det vill säga gammaldags fotarbete.

Ett fett konto kan aldrig ersätta kreativitet. Du kan inte inhandla stilistisk förmåga. Du kan inte köpa bra idéer eller förmågan att se berättelsen alla andra missar. Numera skapar inte bara författare och journalister berättelser. Det är viktigt för företag att ha en historia: jeansen som ursprungligen var skyddskläder för gruvarbetare, den rena vodkan med anor till bondesamhället.

Även politiker vill ge oss ”berättelser”. De avser då sin syn på samhället och hur det ska utvecklas.

Sannolikt har inget demokratiskt parti i världen haft så gott om pengar som Centerpartiet. Efter försäljningen av sina tidningar har partiet 1,7 miljarder kronor placerade i aktiefonder.

Samtidigt sviker väljarna. Antalet medlemmar är nere i 37 572. Nästa val kan Centerpartiet rutscha ur riksdagen.

nya ordföranden Annie Lööf ska med ungdomlig energi gjuta liv i det vilsna partiet. På Centerpartiets hemsida säger Lööf att hon ”brinner för att skapa en grönare värld med plats för fler”. Hon vill också att det ska ”bli lättare att driva företag, arbeta, bo och verka i hela Sverige och det måste bli mer lönsamt att utbilda sig.”

Allt ska bli bättre. Kanske kan Lööf bli trivselminister när hon träder in i regeringen. Hon vill: ”...skapa fler möjligheter och större frihet ... oavsett var man bor.”

När jag läser det tänker jag på den roliga våren 1987 när vi startade Z och jag upptäckte det självklara. Pengar är bra att ha. Men man måste ha

något att säga.

Följ ämnen i artikeln