Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Magnus, Måns

Undergången, nu för bara 87,11 kr!

Billigt är bra. Om det finns någon plats på jorden där detta mantra förtjänat en väggplakett i var mans hus är det i Sverige.

Vi har trots allt gett världen IKEA och H&M och kedjor som Biltema, Jula, Clas Ohlson, ÖoB, Rusta och Dollarstore utgör ett mer självklart inslag i varje svensk stad än någonsin Folkets Hus.

Och så Ullared förstås: en svensk lågprispilgrims liv är inte komplett utan minst ett besök till realisationens heliga tempel.

Men det finns gränser för hur billigt det får bli. Och den är nu nådd, att döma av flera utspel under sommaren. Vi pratar om Temu, den kinesiska e-handelsapp som förökar sig i en takt som skulle göra de flesta virus djupt avundsjuka.

Bara i juli år laddades Temu ned 58 miljoner gånger över världen och sajten har minst en halv miljard användare.

Om det är billigt? Är Joe Biden gammal? Temu är sajten som får Clas Ohlson att se ut som Svenskt Tenn.

Eller vad sägs om en bildammsugare för 169,47 kronor eller 87,11 kronor för “4 stycken Herrars Solid Antibakteriell Underkläder”?

Temus sajt.

Temus officiella slogan “Shop Like A Billioniare” gör att det kinesiska sinnet för humor förtjänar att omvärderas i grunden.

I Sverige har Temu precis som i de flesta andra länder lättat som en nödraket på listorna över de mest nedladdade apparna.

Det är visserligen lättare att konversera med en bildammsugare än att få fram vettiga siffror ur Temus hemlighetsfulla ägarbolag PDD Holdings.

Vissa slutsatser går dock att dra. Enligt PDD:s rapport för första kvartalet i år steg intäkterna med 131 procent till motsvarande 125 miljarder kronor och rörelseresultatet med 275 procent till 38 miljarder. I siffrorna ingår Temus kinesiska systerapp Pinduoduo som redan tagit en stor marknadsandel på hemmaplan.

  

Alla PDD:s sajter väntas enligt analytiker förmedla varor för drygt 7 000 miljarder kronor i år, i nivå med Amazon eller för den delen hela Polens BNP. Av det uppskattas snabbväxande Temu stå för någonstans mellan 300 och 400 miljarder kronor, men hittills till priset av enorma förluster (ledtråd: gratis leveranser är inte gratis).

Behöver jag säga att Wall Street älskar det? 

Arkivbild, paketutlämning.

Börsvärdet för PDD är 2 200 miljarder kronor, nästan tio H&M. Kursuppgången har bidragit till att göra grundaren Colin Huang till Kinas rikaste man med en förmögenhet på 550 miljarder kronor.

I Sverige är Temu och den andra kinesiska shoppingappen Shein redan etablerade fenomen, sju av tio svenskar har använt dem och framgången har bidragit till att antalet importerade paket från Kina just nu exploderar. Lågprismeckat Sverige har blivit en av Temus hetaste exportmarknader. Vem hade kunnat ana.

  

Organisationen Svensk Handel vill att regeringen försvarar svenska handlare mot Temu och Shein, som de menar innebär osund konkurrens eftersom bolagen rundar regler om säkerhet, miljö och marknadsföring. Kemikalieinspektionen varnar för gifter i deras produkter.  Konsumentorganisationer i EU är upprörda.  Och så vidare.

Självklart har kritikerna rätt. Att sälja onödiga slit- och slängprodukter tillverkade under tveksamma förhållanden och transportera dem till andra sidan jordklotet på ett klimatfarligt sätt är vansinne. Undra varifrån kineserna fått en så puckad idé? 

Oj, nu blev det lite jobbigt. 

Det Temu gjort är att kopiera det västerländska lågprisundret och sedan tagit det några hänsynslösa steg längre. 

  

Tror någon verkligen att prylarna på Biltema eller Dollarstore kommer från små blomsterdoftande hantverksfabriker fyllda av harmoniska arbetare som skeppar hit grejerna på en träbåt med segel av ekologiskt certifierad hampa? 

Om 80-talskapitalisten Gordon Gekko i filmen Wall Street skulle beskriva 2020-talets globala konsumism skulle det låta så här: poängen mina damer och herrar är att skräp, i bristen på ett bättre ord, är bra. Skräp är rätt, skräp fungerar. 

Kinas invasion i västerländskt näringsliv är problematisk på många sätt, men mest för att kineserna håller upp en spegel som inte har något vackert att visa upp. 

  

Silicon Valley skapade de beroendeframkallande algoritmerna, Tiktok förfinade dem. Spelbolagen, däribland flera svenska, utvecklade metoder att kidnappa barnhjärnor. Amazon byggde myten om “gratis leverans” och lade till marknadsföring på individnivå. 

Temu har tagit alla dessa idéer och sprungit. 

Amazon har svarat på Temu med planer på att införa en ny lågprissektion på sin sajt, alltså att försöka möta ultrabilligt med ännu mer ultrabilligt, i en kapplöpning mot botten. 

Om Temu stoppas kommer det dyka upp någon ny aktör, och sedan ännu en.

Så länge det finns en närmast obegränsad efterfrågan på billigt skräp kommer billigt skräp att levereras. Och vem är någon att döma miljarder konsumenter som måste vända på varje krona? 

Samtidigt: juli var den näst varmaste någonsin på jorden. Rekordet är från förra året. Under sommaren har det kommit nya klimatlarm, som försvunnit i andra nyheter. Sett från en annan planet måste det som pågår framstå som en udda metod att ta livet av sig. Men skit i det. 87,11 för fyra antibakteriella kallingar! Vilken vettig livsform säger nej till det?

Följ ämnen i artikeln