Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Resenärerna förnedras - resebranschen krisar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-11

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Gruppresor är ingen lek. Fråga bara de 21 Sunds-vallsborna som reste till Slovenien på hälsoresa. Reseledaren var så packad att deltagarna fick ta hand om henne. Värst var det när hon låg redlös på en gata i regnet. Fast självklart ville inte arrangören betala tillbaka några pengar till deltagarna.

Resenärer ska hålla käften och inte ställa till besvär. Är det något man lär sig på gruppresor är det just detta. För den service man tror sig få är bara en illusion. Man tror att man får ett hyfsat pris och ska bli så omhändertagen till den milda grad att man ska slippa tänka själv. Men precis hemkommen efter en resa till Thailand så kan jag bara konstatera att det i själva verket fungerar tvärtom. När har en charter någonsin fungerat smidigt och smärtfritt? Aldrig i mitt liv i alla fall.

Fast jag blev inte sur när planet blev två timmar försenat på grund av att någon glömt att kolla om toaletterna fungerade. Och när vi typ 18 timmar senare anlände till hotellet så hade de gamla gästerna inte flyttat ut. Det är sådant man tror att reseledarna ska fixa, eller hur? Men han, en norrman som såg lätt drogad ut, förmådde inte ens ta reda på vad som gått fel. Fast jag blev inte riktigt förbannad ens då. Jag kan själv fixa fram min nyckel och slänga ut gäster. Jag kan själv fixa fram en läkare när reseledardansken struntar i det.

Nej, det totala sammanbrottet skedde senare. Det var när en nybliven änka med tre små barn skulle fortsätta till det nya hotell där de skulle tillbringa sin sista vecka. Tror ni de kunde fixa transport? Inte. Jo förresten, hon kunde slita upp ungarna fem på morgonen, åka till flygplatsen, vänta i fyra timmar och sedan få skjuts med bussen till det nya hotellet. Sammanlagd restid åtta timmar.

När hon tyckte det var orimligt hånflinade reseledaren, en dansk yngling i tjugoårsåldern, och sa:

- Så är det bara, det får du förstå.

Det är denna attityd som kommer att bli resebranschens fall. Aldrig mer charter, aldrig mer Fritidsresor. Från och med nu reser jag reguljärt och bokar hotell själv. Bättre rabatter, mer

benutrymme och komfort på planen. Och på hotellen finns hjälpsamma receptionister som fixar allt. För som privatresenär kan man ställa krav. Charter är bara meningslöst och förnedrande.

Så är också resebranschen i kris. My Travel, som äger Spies, Ving och Always går mot rekordförlust. 2002 gick Fritidsresor back med 260 miljoner. Allt skylls på världsläget, konkurrens och till och med sars men jag tror att det också finns en annan sanning. Folk är individer som inte vill bli behandlade som boskap. Nya generationer res-vana svenskar är vana att ta sig runt själva och vägrar ta skit när de borde fått service. Och det är ta mig tusan ett friskhetstecken.

Johanne Hildebrandt

Följ ämnen i artikeln