Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Det privata har flyttat från offentligheten och tillbaka in i kammaren

Anna Nicole Smith gjorde reklam för H&M.

Vi översköljs av sex och har allt mindre sex. Det sex som sköljer över oss har blivit allt lättare tillgängligt och samtidigt mer privat. Det har återvänt till den privata kammaren där det fanns före frigörelsen på 1960– och 70-talen. Men i kammaren har vi nu tillgång till all världens pornografi, professionell och privat, kontaktsajter, chatfora och finner vi en partner behöver vi inte ens träffas.

Det offentliga rummet däremot – gator och torg, tv, radio – erbjuder mindre sexuella anspelningar och erbjudanden nu är för tio, femton, tjugo, trettio år sedan.

På 1970-talet fanns det 30 sexklubbar i Malmö, berättar Mariah Larsson, forskare vid Stockholms universitet. I dag finns fyra butiker och kanske något enstaka etablissemang under jord.

På 1970-talet dinglade kvinnobrösten från herrtidningarnas framsidor inför alla som handlade i ett snabbköp. I dag döljs de i lådor, om de alls finns.

Herrtidningarna försvann men sexualiseringen av det offentliga rummet fortsatte. Den nådde kulmen när klädföretaget H&M lät Anna Nicole Smith posera i under­kläder på varenda affischpelare inför julhandeln. Att gå längre var inte möjligt. Nästa steg hade varit ren pornografi.

Socialdemokraterna var upprörda över sexualiseringen i samhället och hotade med lagstiftning.

I kommersiell tv gjorde programmet ”Big Brother” sensation. Där visades ett autentiskt samlag. Och sedan ett till, och ett till, och till slut brydde sig ingen, inte heller kvällstidningarna som under en period levde i symbios med dokusåporna.

En erfaren reklamman säger att sex inte säljer. Av reklamhistoriens hundra mest framgångsrika kampanjer byggde bara åtta på sex. Det är överskattat, uttjatat och blir lätt töntigt: få bilförsäljare i Sverige skulle numera drömma om att drapera motorhuven med en bikiniklädd snygging.

Företagen är livrädda för att trampa fel, säger ­reklammannen. Krögaren Pelle Lydmar hade en konstbild på en halvnaken kvinna på sin nya restaurangs hemsida och blev grundligt utskälld. Han tog bort kvinnan och ersatte henne med sin hund.

Sex är känsligt. Det är egentligen självklart eftersom det berör vårt mest privata. Ibland känns det som om vi upplever en ny-victoriansk era.

Som i drottning Victorias England sitter vi på kammaren och dreglar. Inte över franska kort utan över dataskärmar. Vi dreglar och drömmer – om kött och dofter och smaker och verkliga möten.

Följ ämnen i artikeln