Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gisela

Rians BMW ”bara dog” efter tre dagar

Bilen går inte att köra – Riddermark vägrar häva köpet

Uppdaterad 08.04 | Publicerad 07.14

Rian, 18, köpte sin drömbil från Riddermark.

Allt verkade perfekt – i tre dagar. Sedan havererade hans nya BMW.

– Nu har den stått i två månader och samlat damm och pollen, säger Rian.

I maj köpte Rian en blåmetallic BMW M2 från Riddermark. Han betalade 442 800 för den åtta år gamla bilen.

Affären gjordes upp snabbt och allt verkade perfekt. Sportbilen levererades nytvättad och blänkande.

– Det gick väldigt snabbt i processen med att beställa bilen och få bilen. Men det gick ännu snabbare att den gick sönder, säger Rian.

Rian hann bara njuta av sin lyxiga bil i tre dagar. Sedan började eländet.

– Jag är ute och kör och ska passera en bil på motorvägen. Då hör jag ett väldigt högt ljud när jag kommer upp i varv och sen bara dör den direkt.

Han kör in till sidan och startar bilen igen. Men då är inget som förr.

I maj köpte Rian en blåmetallic BMW M2 från Riddermark. Tre dagar efter köpet slutade bilen fungera.

– Bilen misständer och gasar av sig själv. Jag börjar köra in till kanten, startar igen och den går som den ska i ungefär 30 sekunder. Sen hakar den sig igen, flyger upp i varvtal och gasar av sig själv.

Misslyckade reparationer

Rian lyckas ta sig hem och kontaktar Riddermark direkt.

Han blir hänvisad till en verkstad. Men när han hämtar sin bil från verkstaden är problemet kvar.

– De säger att de har bytt tändstift och satt in i programvara. Men den börjar misstända bara någon timme senare. Så jag får skicka in den igen med samma bärgare.

En vecka senare får han tillbaka bilen, igen. Verkstaden säger att tändspolarna är bytta och att felet nu ska vara åtgärdat.

– Men sex timmar senare började bilen misstända igen. Den ville inte starta först, men hoppade igång efter några minuter med samma misständningar och hoppande varvtal som tidigare.

Motorlampan lyser och motorn rusar i Rians bil.

Sedan dess har han inte kunnat använda sin bil.

– Den står och samlar damm och pollen. Jag bara betalar. Skatten, försäkringen och avbetalningen på lånet jag tog för att köpa den här bilen.

Riddermark vill inte häva köpet

Rian har fått nog och vill häva köpet. Han vill att Riddermark köper tillbaka bilen av honom för samma summa som han betalade. Men företaget vägrar.

– De försöker övertala mig att lämna in bilen på verkstaden en gång till. Men det står på deras hemsida att de har två avhjälpningsförsök innan man som köpare har rätt att häva köpet. Och nu har de fått sina två chanser, den har varit på verkstad två gånger.

På Riddermarks hemsida står det att konsumenten har rätt att häva köpet om minst två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts.

Rian har anmält Riddermark till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

”Jag anser att Riddermark Bil har misslyckats med att leverera en felfri bil och att de inte har åtgärdat problemen på ett tillfredsställande sätt trots flera försök. Jag begär därför att ARN hjälper mig att häva köpet och att Riddermark Bil återbetalar mig det fulla köpesumman för bilen”, skriver han i sin anmälan.

ARN håller på och behandlar ärendet och har inte fattat något beslut än.

När 200 sekunder berättar för Riddermarks VD Alexander Riddermark om Rians havererade bil säger han:

– Om det är så illa som du beskriver att han har fått ställa av bilen, han kan inte använda den och han har inte köpt den för allt för länge sedan. Men då ska vi antingen se till att vi lagar den fort som tusan eller att han får köpa en annan bil.

”Den står och samlar damm och pollen. Jag bara betalar. Skatten, försäkringen och avbetalningen på lånet jag tog för att köpa den här bilen”, säger Rian.

Kan jag be att han kontaktar dig?

– Absolut.

Flest ARN-ärenden i branschen

Rian är inte ensam om att anmäla Riddermark till ARN. Företaget har flest ärenden av alla svenska bilföretag hos myndigheten. Det visar en kartläggning som bilsajten carup.se gjorde i juni 2024.

Granskningen visar att Riddermark har blivit anmälda 442 gånger till ARN från 1 januari 2023 och att det hittills har lett till 51 fällningar.

Under sommaren har ytterligare ARN-anmälningar kommit in. Enligt Riddermarks egna uppgifter är de nu uppe i 492 ärenden och 60 fällningar.

Under samma period har företaget, enligt egna uppgifter, sålt cirka 63 000 bilar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln