Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alfhild, Alva

Riddermark-chefen: ”Vi ljuger inte för våra kunder”

”En och annan säljare har myglat – det tycker vi inte är okej”

Publicerad 06.21

Riddermarks anställda berättar för 200 sekunder om ett hur biljätten fuskar och bluffar.

Chefen Alexander Riddermark har en annan bild:

– Det är jättetydligt hos oss att vi inte ljuger. Vi ljuger inte för varandra. Vi ljuger inte för våra kunder.

200 sekunder har pratat med anställda och före detta anställda på Riddermark bil, samt tagit del av interna dokument från företaget.

Den samstämmiga bilden visar en företagskultur som går ut på att blåsa kunder för att tjäna så mycket pengar som möjligt på bilaffärerna.

Riddermarks VD Alexander Riddermark förnekar bestämt att hans företag skulle jobba så.

– Jag upplever att vi är väldigt tydliga i vad vi tycker är okej. Vi är för ett schysst spel. Vår ambition är ju att till exempel en ensamstående tvåbarnsmamma från Täby ska våga sälja sin bil till oss och köpa sin bil hos oss, utan att hon ska behöva vara teknisk eller mekaniskt kunnig.

– Jag säger inte att allting fullständigt fungerar hos oss. Men jag skulle påstå att det fungerar väldigt bra för att vara i en bransch som är komplex. Vi säljer bilar som innehåller ungefär 100 000 rörliga delar.

”Det har förekommit”

Alexander Riddermark vet att det har förekommit att säljare släckt motorlampor utan att åtgärda fel, för att snabbt få bilarna sålda.

– Man ska köra en bil hem till en kund och på vägen till kunden så tänds motorlampan. Då upptäckte vi att det var säljare som beordrade chauffören att svänga förbi en verkstad och släcka motorlampan. Det är ett enkelt jobb för en verkstad att göra. Problemet är att den där motorlampan den kommer tändas om tio minuter eller om fyra dagar.

Riddermarks VD Alexander Riddermark.

– Vi kan inte sitta och lura en massa kunder. Vi vet att om vi släcker motorlampor så kommer det med största sannolikhet att tändas igen. Vi kommer ändå att behöva ta ansvar för felet och reparera bilen.

Alexander Riddermark säger att motorlamps-släckandet är inte är någonting som företaget står bakom eller instruerar sig personal att göra.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att det fusket inte sker.

”Fruktansvärt att höra”

200 sekunder har pratat med en tjej som hämtade och lämnade bilar hos Riddermarks kunder. Hon berättar att säljarna uppmanar chaufförerna att hitta på fel på bilarna för att pruta ner priset, framför allt om det är äldre personer eller sådana som inte har koll på bilar.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det ju djupt allvarligt. Alltså, jag har ingen ambition att lura några människor. Framförallt inte lura några äldre människor. Och framförallt inte lura människor som skulle ha mindre kunskap om de här sakerna. Det tycker jag är fruktansvärt. Skulle jag få reda på det så skulle jag verkligen ta i mig hårdhandskarna. Det här tycker jag är fruktansvärt att höra, säger Alexander Riddermark.

Chauffören berättar också att hon vid flera tillfällen varit med om att hjulen trillat av på vägen när hon kört ut bilar till kunder. Då har Riddermark bara satt tillbaka hjulen och levererat bilen utan att berätta om det som hänt.

– Det är väldigt osannolikt att inga bromsskivor eller stag eller någonting smäller skulle jag säga, med min erfarenhet. Jag skulle säga att det faller lite på sin orimlighet att vi bara skulle kunna kunna liksom sätta på ett hjul.

– Om en säljare skulle vid något tillfälle tycka att det är en bra idé så anser jag att det är en superdålig idé. Och en mycket bättre idé är att upplysa kunderna vad som har hänt. Ta bilen till en verkstad. Säkerställa att bilen är trafikduglig och trafiksäker, säger Alexander Riddermark.

”Vi har tagit ansvar”

Ett äldre par köper en bil som det enligt Riddermarks säljare inte har varit några problem med. Sedan hittar köparen ett papper i handskfacket där det står att bilen varit krockskadad. Riddermark köper tillbaka bilen och i interna chattar diskuterar personalen att det är viktigt att plocka bort ”känsliga papper” innan bilarna säljs

– Den säljaren behöver få feedback i att om vi har vetskap om att en bil är krockad av större dignitet då ska vi upplysa kunden om det. Vi har i alla fall tagit vårt ansvar och det tycker jag är det viktigaste. Vi har köpt tillbaka bilen.

Förra året sålde Riddermark bil 43 000 bilar.

När Riddermark säljer en vit Golf, en bil som haft dokumenterat svårlösta fel och som det varnats för på Facebook, säger tre olika säljare på Riddermark att det inte har varit några problem med bilen tidigare.

Alexander Riddermark säger att det beror på att säljarna inte vet vad som är gjort på bilarna. När Riddermarks säljare säger att det inte har varit några problem med bilen är det, enligt honom, för att de inte kan se eventuella tidigare problem med bilen.

– Men där är ju bra feedback i att vi då bör kanske förse vår säljpersonal så att de har bättre tillgång till bilarnas historik och kan berätta kronologiskt.

Anmärkte på splitternya däck

200 sekunder var med när Riddermark skulle hämta en bil som företaget skulle köpa. Den anställda försökte pruta ner priset genom att säga att däcken var ”jättedåliga” och att det var missljud från en av bilens två motorer. Bilen hade bara en motor och däcken var en vecka gamla.

– Det låter som att hon kanske är lite för grön. Men att en person som vi har onboardat som chaufför ska absolut kunna säkerställa om däcken är bra eller dåliga. Och om däcken är nya så ska man absolut kunna se att de är nya.

Riddermark bil grundades 2007. De senaste åren har företaget vuxit i raketfart. 2023 omsatte företaget 9,6 miljarder.

Men här hade kunden kunnat bli jättelurad?

– Vi har inga ambitioner att lura några kunder. Alltså, det är superviktigt att förstå. Vi hade inte kunnat få det här företager att växa genom att lura kunder. Sen vet vi om att ibland har det blivit fel. Vi har haft säljare som kanske har tagit en genväg. Vi accepterar inte den typen av beteenden utan vi nagelfar sådana saker.

– Vi uppmanar inte folk att spela oschysst. Vi uppmanar folk att spela schysst. Det är klart att vi tränar vår personal i att förhandla. Men inte på det här sättet. Så det är klart att det framkommer ju att uppenbarligen finns det en och annan säljare som har myglat hos oss. Och det tycker vi inte är okej.

Du på er hemsida så lovar ni att det ska vara ärligt, tryggt och rättvist att göra bilaffär med Riddermark. Tycker du att ni lever upp till det? Ärligt, tryggt och rättvist.

– Det går att göra saker och ting bättre. Men överlag skulle jag säga att vi hade inte blivit så här stora om vi inte hade haft nöjda kunder, säger Alexander Riddermark.

Följ ämnen i artikeln