Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alfhild, Alva

Hemliga chatten: ”Sälj pisset”

Publicerad 06.20

Interna chattar och dokument från Riddermark visar hur företaget systematiskt mörkar kända fel på bilarna och lurar sina kunder.

En anställd är osäker på om han kan sälja en Mitsubishi från 2016.

Svaret blir: ”Sälj pisset” följt av två skrattemojis.

En anställd skriver i en intern chatt:

Kan vi köpa in en ordentlig felkodsläsare. Vi sparar fett mycket om vi behöver släcka motorlampa lite snabbt då och då.”


En anställd frågar en verkstad:

Kan ni bara släcka lampan utan att ifrågasätta så blir jag tacksam. 

Verkstaden svarar:

”Jag som godkänd bilverkstad kan inte ta in en bil och släcka motorlampan utan att se vad det är för felkod och åtgärd på den. Så jobbar vi inte:/”

Då skriver den anställda på Riddermark:

”Oki jag anlitar någon annan på den. Tack!

Verkstaden svarar:

”Kom över med den så löser vi.

En annan anställd är osäker på om han kan sälja en Mitsubishi från 2016:

Svaret blir:

”Sälj pisset” följt av två skrattemojis.

En annan svarar i chatten:

”Gjorde ont i magen” också följt av en skrattemoji.

”Släck åtgärderna”

Riddermark protokollför vilka åtgärder som behöver utföras på bilarna. De är rödmarkerade, när de är fixade är de gröna. Men ibland ändrar man bara färgen på listan, utan att åtgärda problemet.

I chattarna finns flera exempel på när anställda ber personer med behörighet att ”släcka åtgärder”. Enligt uppgift handlar det nästan uteslutande om åtgärder som inte är utförda, men där man vill ha ett grönt protokoll för att kunna sälja bilen.

En anställd skriver:

”Tjenare. Någon som kan släcka åtgärderna på (bilens regnummer)? Avyttring”

En anställd skriver:

”Kan någon släcka åtgärden på denna. Så vi kan leverera : )”

Sen ber en annan anställd om att få två åtgärder släckta.

”Någon som har möjlighet att lösa två olösta åtgärder på (bilens regnummer)”

En anställd skriver:

”Kan någon release åtgärder på denna. Lev (=leverans) nu.”

En anställd delar en bild på en röd markering i en åtgärdslista och skriver:

”Kan vi få hjälp med detta? Leverans nu.”

En anställd skriver:

”Kan nån gröna åtgärderna. Sitter i leverans”

En anställd skriver:

”Kan du ta bort åtgärder på den, vi ska leverera den nu”

Bland chattarna finns också kritik mot företagets metoder.

En anställd påtalar att ett fel har konstateras men inte åtgärdats. Bilen säljs till en köpare som utnyttjar sin ångerrätt.

Bilen testas igen och ingenting åtgärdas. Sedan har bilen sålts ännu en gång med samma fel, och nu är ”reklamation inblandade”.

En chef skriver att det är normalt att de fel och brister på bilarna som man använt som argument för att pruta ner priset när bilen köptes in sedan inte blir åtgärdade tills bilen ska säljas vidare:

”Avdrag på inköp/inbyten behlver inte vara det slutgiltiga facit utan det är vår testavvdelning i Strängnäs som gör bedömningen vad vi åtgärdar / är trasig eller ej”

ANNONS

Följ ämnen i artikeln