Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gisela

Faktorerna som kan pressa upp priset när flygskatten sänks

Publicerad 2024-09-03 22.15

Från och med nästa sommar slopas skatten på Asienflyget med en tusenlapp tur och retur – men det betyder inte att semesterresan blir lika mycket billigare.

Samtidigt pressar nya EU-regler upp priserna. Och regeringen har inte räknat hur det kommer att slå.

– Vi har inte tittat på det, säger Sara Almqvist på Naturvårdsverket.

Regeringen och Sverigedemokraterna har kommit överens om att slopa flygskatten. Mitt i nästa sommar, den 1 juli, sker förändringen.

– Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, sa Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på en pressträff i Rosenbad.

Tidöpartierna representerade av Linda Lindberg, SD, Ebba Busch, KD, Ulf Kristersson, M, och Johan Pehrson (ej med på bild) berättade på en presskonferens idag att flygskatten försvinner nästa år.

Men riktigt så enkelt är det inte. Regeringen har räknat ut att flygskatten på en Europaresa nästa år är 77 kronor. Motsvarande skatt för en inrikesresa är 82 kronor, till USA 323 kronor och till Asien 517 kronor. Men det betyder inte att biljettpriset kommer att sjunka med samma summa i juli 2025.

”Vi har inte alls analyserat det här”

Andra förändringar kan pressa priset uppåt. Flyget har nämligen tidigare haft fri tilldelning av EU:s utsläppsrätter. Den fria tillgången är på väg att fasas ut, vilket innebär att flygbranschen blir tvungen att köpa utsläppsrätter, vilket kommer att innebära en ökad kostnad.

Dessutom ökar kravet på inblandning av biobränsle i flygtankarna, och även det innebär ökade kostnader och att biljettpriset pressas upp. Nästa år ligger kravet bara på två procent – men 2035 ska det vara 20 procent, och 2050 är det 70 procent förnybart som gäller.

Kraven på inblandning av biobränsle ökar.

Regeringen har inte gjort några egna beräkningar på hur mycket de olika faktorerna kommer att påverka biljettpriserna. Inte heller har Naturvårdsverket fått något sådant uppdrag.

– Vi har inte alls analyserat det här, som vi fick reda på samtidigt som er, säger Sara Almqvist, enhetschef för klimatanalysenheten på Naturvårdsverket.

Kan bli en hundralapp billigare

Flygbolagen är överlag positivt inställda till avskaffandet av flygskatten, men hur mycket pengar resenärer faktiskt kommer att kunna spara in är oklart.

– Vår bedömning är att det kommer bli lite lägre kostnader för konsumenter, säger Claes Pellvik Kommunikationschef på Ving/Nordic Leisure Travel Group.

Claes Pellvik bedömning är att det kan bli 100 kronor eller några få hundralappar billigare, beroende på var man reser. Han menar även att det inte bara är den svenska flygskatten som påverkar priset.

– I ena vågskålen försvinner svenska skatten, i andra vågskålen har vi de olika EU-styrmedlen, säger Claes Pellvik.

Enligt regeringen blir Thailandsresan billigare när flygskatten slopas, men samtidigt finns faktorer som pressar upp biljettpriserna.

SAS: Det kan påverka biljettpriserna

Flygbolaget Norwegian anser att man inte behöver nationella styrmedel när det finns EU-regelverk för att minska utsläppen.

– Tillgängligheten har försämrats i Sverige sedan den infördes 2018 och flera linjer har lagts ned eller flyttat till andra länder, säger Charlotte Holmbergh, Kommunikationsdirektör på Norwegian.

Hon menar att de hoppas på billigare biljettpriser men att det kan finnas annat än flygskatten som kan påverka priset, som bränslepriset och även priset på fossilfritt bränsle.

Flygbolaget SAS skriver i en kommentar:

”Slopade skatter och avgifter bidrar till att SAS kommer kunna erbjuda lägre biljettpriser. Samtidigt ser vi att kostnaden för den eftersatta flygplatsinfrastrukturen och flygtrafikledningen i Sverige kraftigt kommer öka kommande år, något som kan komma att påverka biljettpriserna.

Kommer att analyseras mot klimatmålen

Senare i höst kommer Naturvårdsverket att ta fram ett underlag till regeringens årliga klimatredovisning. Där bedömer myndigheten vilken effekt olika politiska åtgärder får och hur det kommer att påverka möjligheten att nå klimatmålen.

– Det här kommer definitivt att ingå i det underlaget, där vi kikar på vilken påverkan det här kommer att ha på klimatet, säger Sara Almqvist.