Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

IEA-chefen: Myt att it-generationen lär sig själv

Publicerad 06.02

Det går inte längre att leva på myten att barn och ungdomar på egen hand skaffar sig digital kompetens.

– Elever behöver få mer undervisning i dator- och informationskunskap – och fler prov, säger IEA-chefen Dirk Hastedt.

IEA är den internationella forskarorganisation som precis släppt resultaten från Icils, en mätning av åttondeklassares digitala kompetens. Det svenska resultatet visade att fyra av tio elever inte når upp till en grundläggande nivå.

– Det är för hög andel, ett resultat man inte kan vara nöjd med, konstaterar Dirk Hastedt från kontoret i Amsterdam.

Inte för svårt

Men Sverige är inte sämst. Internationellt är det fem av tio elever som har svag eller mycket svag it-kompetens. Dirk Hastedt har fått frågan om testet varit för svårt. Hans svar är nej, och visar en av de svårare uppgifterna – en annons om en varas förträfflighet, med hänvisning till en marknadsavdelning. Endast 16 procent av alla elever, 27 procent av de svenska, kunde motivera varför informationen måste tas med en nypa salt.

– Det är fullt rimligt att elever i åttonde klass kan sålla fram trovärdig information på nätet. Den tiden är förbi när läraren skickade eleverna till biblioteket och bad dem söka information i ett uppslagsverk, säger Dirk Hastedt.

Fördelar med prov

IEA-chefen hoppas också att myten om att it-generationen automatiskt blir it-kompetent bara för att de tillbringar mycket tid med digitala verktyg dör.

– Min uppfattning är att eleverna måste få mer undervisning i dator- och informationskunskap. Digital kompetens nämns i läroplaner, men det är mycket sällsynt med tester eller prov. Och frånvaron av prov kan vara en delförklaring till de svaga resultaten. För lärare, de lär ut det som ska testas. Och eleverna, de lär sig sådant de vet kommer på ett prov, säger Dirk Hastedt.

Följ ämnen i artikeln