Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

14-åriga Emilia: "Resultatet borde vara bättre"

Publicerad 2024-11-12 11.06

Att fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i sin it-kunskap är överraskande. Det tycker åttondeklassaren Emilia Janke.

– Man tänker att vi borde ha lite bättre resultat, men tydligen inte, säger hon.

Den färska internationella studien Icils visar att 39 procent av de svenska åttondeklassarna presterar på en låg eller mycket låg nivå när det kommer till vad de kan utföra med en dator.

Stor användning

14-åriga Emilia Janke går i åttonde klass i Sverigefinska skolan i Stockholm. Hon berättar för TT att eleverna där använder datorer mycket i undervisningen och att hon därför är överraskad över att resultatet från studien inte är bättre. Samtidigt, säger hon, lär sig inte eleverna så mycket om just it-kunskap.

– Vi jobbar ganska mycket med datorer, men det är mer grundläggande grejer. Mest att vi skriver på datorn. Vi har inte lärt oss så mycket annat, säger hon.

– Vi lär oss inte så mycket om datorer. I stället säger de att vi ska ”skriva det här”.

Emilia Janke och hennes klasskompis Marine Turunen, 13, säger att de pratat mycket om källkritik på nätet under bland annat samhällslektionerna.

– Vi har gått igenom det många gånger. Så det var ganska överraskande att vi inte är så bra på det, även fast vi har lärt oss mycket om det, säger Janke.

Marine Turunen berättar om ett knep hon tagit till sig för att vara källkritisk:

– Man måste ha koll på att källan är neutral.

Mer programmering

Cirka 20 procent av de svenska eleverna presterar på en bra nivå, visar studien.

– Det handlar kanske lite om hur mycket man håller på med datorn hemma. Håller man på mycket antar jag att man kan mer, säger Janke.

Vad kan då hjälpa eleverna att bli vassare på it? Både Emilia Janke och Marine Turunen önskar mer programmering på schemat.

– Det skulle vara bra och kul att kunna mer om det, säger Turunen.