"Att kunna skrolla på Tiktok är inte it-kompetens"
Publicerad 2024-11-12 19.26
Mindre skärmtid är inte lösningen på svenska tonårselevers luckor i it-kunskap. Skärmarna borde användas på annat sätt.
– Låt barnen vara delaktiga. Hitta ett recept på Tiktok och laga tillsammans. Var det så enkelt som det såg ut i videon? säger socionomen Henrik Pallin.
39 procent av de svenska åttondeklassarna presterar på en låg eller mycket låg nivå när det gäller vad de kan utföra med en dator, enligt den internationella studien Icils där Sverige deltar för första gången.
Ett bevis på att skolan behöver gå från ”skärm till pärm”, tycker skolminister Lotta Edholm (L).
Tiktok och föräldrar
Att fyra av tio tonårselever har stora luckor i it-kunskaper borde leda till diskussion om innehåll snarare än tidsbegränsning, tycker Henrik Pallin.
– Det behövs inte mindre skärmtid utan rätt skärmtid, säger han och fortsätter:
– Att kunna skrolla på Tiktok eller installera Netflix bättre än farmor gör inte att man har it-kompetens. Det gäller att kunna utnyttja de digitala verktygen.
Pallin har skrivit två böcker om skärmtid och menar att en stor del av ansvaret ligger hos föräldrar.
– De har det största uppdraget, säger han.
Recept och kompetens
Pallin använder själv anekdoten att många barn sitter med en skärm framme under exempelvis en bilfärd med familjen och frågar ”hur långt är det kvar?”, snarare än att leta upp informationen själva på telefonen eller paddan.
– I nuläget använder vi inte skärmarna för att bli digitalt kompetenta.
– Låt barnen vara delaktiga i stället. Låt dem hitta ett recept på maten ni ska laga i kväll, låt dem hitta ett på Tiktok och laga tillsammans. Var det lika lätt som i videon? Eller låt dem vara vägvisare nästa gång ni ska till fotbollsträningen.
Pallin poängterar att skolan också har en roll att spela. Likaså de som utvecklar många av de mest populära apparna.