Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Rolf, Raoul

"Räcker inte för att klara EU:s klimatkrav"

Sofia Eriksson/TT, Petra Hedbom/TT

Publicerad 13.52

Regeringen vill höja reduktionsplikten – och sänka skatten på drivmedel. Arkivbild.

Sverige kommer inte att klara EU:s klimatmål till 2030 – trots förslaget om höjd inblandning av biobränsle i drivmedel. Det säger tre experter till TT.

Genom att höja reduktionsplikten från 6 till 10 procent kommer Sverige klara EU:s klimatmål till 2030 – trots sänkt skatt på drivmedel, enligt regeringen. Det ifrågasätts av 2030-sekretariatet, som jobbar för en fossiloberoende transportsektor.

– Vi kan inte se hur det ska gå till. Det räcker inte på långa vägar för att klara våra egna klimatmål eller EU:s klimatkrav. Den låga nivå man väljer gör att utsläppsgapet, jämfört med tidigare plan, ökar, säger vd Mattias Goldmann.

”Olustigt”

Förslaget innebär utsläppsminskningar på 2,5 miljoner ton till 2030, enligt regeringen. Den tidigare sänkningen av reduktionsplikten ökade dock utsläppen med runt 5,2 miljoner ton i år och 6,7 miljoner ton 2026, jämfört med tidigare beslutade nivåer, enligt Goldmann.

– Det är två steg framåt och ett rejält kliv bakåt. Att Sverige gentemot omvärlden ska profilera sig med att vi har billigast fossila bränslen känns olustigt och otidsenligt.

Enligt Naturvårdsverkets underlag till regeringens klimatredovisning, från april, fanns med beslutade och planerade åtgärder ett underskott på minst 6 miljoner ton för att klara Sveriges EU-mål om 50 procents utsläppsminskning till 2030.

– Det här förslaget väger inte upp för att kunna klara EU:s klimatmål. Särskilt inte om priset inte ska höjas, för mycket av elektrifieringen hänger på att det fossila blir dyrare gentemot det renare alternativet, säger Naghmeh Nasiritousi, forskare vid Utrikespolitiska institutet och Linköpings universitet.

Inte verkningsfullt

Nasiritousi ser förslaget som ett försök från L att framstå som handlingskraftigt.

– Men jag tror att SD beskrivit det här på ett mer korrekt sätt: att det mest är en ”sifferexercis” och inte en verkningsfull klimatåtgärd.

Även Liv Lundberg, som forskar om reduktionsplikten på Rise, anser att en reduktionsplikt på 10 procent inte räcker för att nå klimatmålen.

– Det finns rapporter från Naturvårdsverket och Energimyndigheten som visar att det krävs en betydligt högre reduktionsplikt för att nå klimatmålen till 2030 även med kraftig elektrifiering.

Hon kommenterar även att det nya förslaget innebär att drivmedelsleverantörerna ska kunna inkludera el från publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner:

– Om man får tillgodoräkna sig elladdning från publika laddstationer så riskerar det att minska hur mycket biodrivmedel som behöver blandas in i bensin och diesel, vilket kan leda till att utsläppsminskningarna blir mindre.

ANNONS