Sweenbra, Jöback

Publicerad 2013-12-05

”Sweeney Todd” är en grotesk läckerbit till musikal som bjuder på delikata duetter

Peter Jöback och Vanna Rosenberg är mycket bra i det här ­blodiga stycket.

En oaptitlig historia om vidrig mat blir läckerbit för finsmakande musikalvänner.

Vi pratar om en barberare som skär halsen av kunder och hans kompanjon som bakar paj på människoköttet. Brutal hämnd och kannibalism.

Stephen Sondheims sånger skär ibland som skräckfilms­musik, men här finns vackra låtar också. Främst ”Johanna”, i den unga kärleksintrig som löper sida vid sida med hämnden.

Återvänder för hämnd

Peter Jöback, ännu en fullträff för honom, spelar Sweeney Todd. En barberare i 1800-talets London, lyckligt gift med dotter och vacker fru. Men en ond domare vill ha hans hustru och ser till att barberaren försvinner på straff­arbete.

Musikalen inleds när han 15 år senare återvänder för hämnd. Främst på domaren, som tagit hand om dottern. Ingen känner igen Todd. Han öppnar en mottagning ovanför pajbageriet där han hyr bostad. När det blir problem med ett lik inser huvudpersonerna att de kan lösa två problem i en malning. Människokött i pajreceptet. Det blir succé.

Det mesta sjungs, och Sondheim väver intrikata melodier som flätas i varandra. Delikata duetter med inspiration av engelsk folkmusik i den rika musiken.

Imponerande scenografi

Historien är en melodram och berättas som ett gammaldags skillingtryck. Imponerande scenografi med tre dominerande byggnader, som tar tillvara stora scenen. Mycket att titta på och en stark ensemble. Philip Zandén är domaren och Niklas Hjulström en annan skurkaktig myndighetsman.

Makabert. ­Groteskt. Och ­underhållande musikteater. Här finns en del cynisk humor, och stundtals ett ordvitsande som är lika gränslöst som slaktandet.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln