Ingen blir glad över Dambergs krispaket
Oppositionen kommer alltid att lova mer
Det paket Mikael Damberg presenterade för att möta prischocken på drivmedel och el har mötts på olika sätt. Något jubel var det dock svårt att höra.
Ekonomiska experter oroar sig för att konsekvensera. Sänkt skatt på diesel, mindre inblandning av biodrivmedel och pengar i näven för bilägare bidrar inte direkt till omställningen.
Det kan till och med bli ett indirekt stöd till den fossilindustri som finansierat Putins krig.
Dessutom bygger paketet på förväntningarna om att finansminister Damberg ska ingripa nästa gång priser stiger. Så brukar det gå till i länder där det politiska systemet fungerar sämre än i Sverige.
Oppositionen vill ha mer
Den politiska oppositionen och Svenskt Näringsliv tycker tvärt om att regeringen tagit i för lite. För moderaten Caroline Drabe tog det till exempel bara minuter att konstatera att Dambergs 14 miljarder - det är väldigt mycket pengar - inte räcker till.
"Otillräckliga", utbrast hon snabbt.
Från Svenskt Näringsliv på Storgatan kom lika snabbt krav på stöd till företag i kris.
För mycket eller för lite? Det är möjligt att det ligger något i båda beskrivningarna.
Chockhöjningen av priset på bränsle och el är ett samhällsproblem. Det drabbar hushåll och företag fruktansvärt hårt. Att luta sig tillbaka och låta marknaden reglera saken på egen hand är knappast ett alternativ för en regering som vill ta ansvar och bli återvald om mindre än ett halvår.
Måste göra något
Ur det perspektivet hade Mikael Damberg knappast något riktigt val. Han var tvungen att handla.
Samtidigt är det oundvikligt att vi måste minska användningen av fossil energi, snabbt. Klimatet är ett argument. Det säkerhetspolitiska beroendet är ett annat. Det betyder högre priser vid pumpen och fler bilar som kan köras på el eller andra gröna bränslen.
Om varje prishöjning på världsmarknaden ska mötas av skattesänkningar och sänkt reduktionsplikt innebär det inte bara att Sverige missar klimatmålen. Det betyder att vi kan halka efter när resten av världen ställer om.
Ändå kommer Dambergs 14 miljarder inte att förslå. Det blir så när insatser smetas ut över hela samhället.
Fortfarande dyrt
För den som verkligen behöver bilen kommer den tillfälliga sänkningen av skatten från juni till oktober att få marginell betydelse. En tusenlapp i näven på bilägare också.
Långa resorna till jobbet eller därför att man behöver se till gamla släktingar kommer fortfarande att vara väldigt dyra om priset på världsmarknaden rusar.
Och att dyrare transporter och högre pris på konstgödsel får matpriserna att stiga drabbar ju alla, oavsett om man har bil.
Mikael Damberg kommer inte bara att tvingas fundera över vilket exempel han har skapat med elpriskompensationen och bränslerabatten. Han måste också förklara fördelningseffekterna av mer pengar till elbilsköpare eller bidrag till bilägare i största allmänhet.
Och oppositionen kommer alltid att lova ännu mer. Det är som sagt snart val.