SL-chefen vill höja priset på din biljett

Själv tjänar han 2,3 miljoner

David Lagneholm är vd för Stockholms lokaltrafik. Han tycker att månadskortet är billigt.

”Månadskortet är fortfarande billigt” meddelar vd:n för Stockholms lokaltrafik i en intervju med Dagens Nyheter. Samtidigt har David Lagneholm förståelse för att ”enskilda kan uppleva det som dyrt”.

Det är magstarka ord från en vd med en årsinkomst på nästan 2,3 miljoner.

Att kollektivtrafiken är dyr är ingen upplevelse. Samtidigt som länder runt om i Europa sänker sina biljettpriser går den svenska trenden åt motsatt håll. I en del regioner har kostnaden för att åka kollektivt mer än fördubblats de senaste 20 åren.

Aningslös Pourmokhtari

Regeringen har framhävt höga bränslepriser som en jämlikhetsfråga och sänkt både bensinskatten och reduktionsplikten. Men när det kommer till kollektivtrafik saknas rättviseperspektivet helt. Detta trots att priset för en bussbiljett ökat nästan dubbelt så mycket som det för drivmedel sedan år 2000.

Miljöminister Romina Pourmokhtari kunde inte ens svara på vad en SL-biljett kostar när hon fick frågan i SVT:s Agenda i vintras.

Sänkte priset

Kollektivtrafiken i hela Europa drabbades hårt under pandemin. I Stockholm löste man det med höjda priser, skrotade busslinjer och färre avgångar. Det är fortfarande färre som åker kollektivt än innan pandemin. Trots det fortsätter man att höja priserna, i stället för att försöka öka antalet resenärer på andra sätt.

Tyskland är ett positivt exempel på att det går att göra annorlunda. Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina behövde landet minska sin import av rysk gas. Under sommaren 2022 sänkte man därför priset på en månadsbiljett giltig i hela landet till nio euro.

Som jämförelse kan man säga att det kostar ungefär lika mycket att ta sig runt i Östergötlands län i 120 minuter.

Buss eller mat

Tidigare i år skrev sex forskare en debattartikel i Aftonbladet om hur dyr svensk kollektivtrafik förstärker orättvisor och ojämlikhet. Som exempel hänvisade de till citat från deltagare i forskningsstudier.

”Varje gång man åker så känns det som att det tas från matpengarna. Har varit tvungen att välja, till exempel varit tvungen att ladda mitt busskort och sedan lite kvar till mat, vid arbetslöshet” sa en av dem.

SL:s vd konstaterar att folk fortsätter åka kollektivt även när priserna höjs. Det tolkar han som att det är billigt. Men vad vore alternativet? De flesta har svårt att promenera till jobbet.

När priserna höjs är det bara att betala. Konsekvenserna syns kanske inte i Excelarken som presenteras för vd:n på morgonmötet. Men de känns i magen på de som tvingas betala.

Följ ämnen i artikeln