Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

”Barn läser inga tråkiga böcker”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-12-20

Finn Zetterholm söker sig tillbaka till barndomens magi

Finn Zetterholm har skrivit tio barnböcker och nästan alla handlar om tjejer.

– Det kan bero på att jag har tre döttrar. Men jag tror att det viktigaste är att det är mer spännande att skriva om tjejer – de måste vara extra listiga och modiga för att klara sig i denna vår manligt styrda värld.

Multibegåvning Finn Zetterholm är trubadur, författare – och skicklig hantverkare hemma i den gamla villan i Älta utanför Stockholm. Sedan några år ägnar han sig mest åt att skriva barnböcker. Huvudpersonen är nästan alltid en flicka.

Det gäller i högsta grad hjältinnan i hans nya, kritikerhyllade bok ”Lydias hemlighet – ett magiskt konstäventyr”.

Lydia är tolv år och upplever en svindlande resa genom tid och rum under sex århundraden. Hon hamnar på olika platser, i olika tider, hos en rad berömda konstnärer. Hon blir vän med Mona Lisa som hon träffar hemma hos Leo-nardo da Vinci, ovän med Gala, Salvador Dalís excentriska hustru, slängs i fängelse i Spanien men räddas av Velázquez och är nära att drunk-na när hon hälsar på hos Rembrandt – en vresig men godhjärtad gubbe som är svag för genever. Hon hamnar mitt ibland Degas balettdansöser i Paris och lär sig måla av engelsmannen William Turner.

Roliga galningar

– Jag har alltid tyckt mycket om att gå på museer och fascinerats av tanken att gå in i en tavla. När jag väl fått idén skrev boken sig själv. Men först måste jag välja ut sex konstnärer och de jag valt är roliga galningar allihop. Jag läste på ordentligt om dem och ville väva in kunskapen i en spännande äventyrsbok.

Finn Zetterholm är en multibegåvning. Han är en av våra främsta trubadurer och har skrivit mängder av folkkära visor.

Han var på väg att bli konsertpianist men orkade inte i längden öva sex timmar om dagen. Fortfarande kan han dock slå sig ned vid flygeln i vardagsrummet och låta Chopin eller Debussy lugna nerverna.

– Det är ett effektivt sätt att bli av med ilska.

Han snickrar, bygger om och flyttar väggar i familjens ålderstigna villa i Älta.

– Man måste vara händig om man bor som vi gör, annars blir man ruinerad.

Finn Zetterholm har på senare år alltmer koncentrerat sig på rollen som barnboksförfattare.

– Vuxna kan fortsätta att läsa en bok de tycker är tråkig bara för att andra ser den som viktig. Barn är mycket tuffare. Om de inte tycker om en bok tappar de intresset efter någon sida och lägger den åt sidan. Det är samma sak när man sjunger för dem. Om det inte passar börjar de prata eller går därifrån. Samtidigt är det roligare att uppträda för barn än för vuxna. Det är som jazzmusik, det blir aldrig samma sak och man måste improvisera.

De sista äventyrarna

Finn Zetterholm ser barn som de sista stora äventyrarna.

– De lever i en värld där de kan uppleva magiska äventyr. Bara första dagen i skolan kan vara en större upplevelse för ett barn än det Göran Kropp var med om när han besteg Mount Everest. De leker att de är pirater, prinsessor eller doktorer på sjukhus. Barns fantasi är förunderlig. Att skriva barnböcker är ett sätt för mig att försöka hitta tillbaka till magin.

Han betonar hur viktigt det är för språkutvecklingen att läsa böcker.

– Det gäller särskilt för invandrarbarn. Utan ett språk är man väldigt chanslös.

Själv har han läst sagor för alla sina tre döttrar.

– Under 70-talet var det bara politiskt korrekt att ge ut realistiska böcker som handlade om föräldrarnas skilsmässor eller hur det var på dagis. I protest läste jag Bröderna Grimms sagor, som var skrämmande, blodiga och grymma. Mina barn älskade dem.

Fakta Finn Zetterholm

3 svar fån Finn Zetterholm

Finn Zetterholms boktips till...

Ingalill Mosander

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln