Civiliserade? Nej, knappast

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-30

Vad är Australien? Ingen enkel Jeopardyfråga, den saken är klar sedan man läst den språkmedvetna lilla romanen Slätterna av Gerald Murnane.

Murnane (född 1939) är en särling bland Australiens författare. Hans stillsamt undergrävande miniatyrepik har jämförts med Proust och Calvino. Nu kommer hans kortroman Slätterna ut på Panache. På svenska finns förut bara Inlandet (1996).

Slätterna handlar om en ung vit man från Australiens kustland som vill skriva ett filmmanus som ska utspelas på det för honom okända inlandets vida slätter. Han får vistas under obegränsad tid hos en rik godsägare, ett slags kultiverad cowboy. Varje dag studerar han godsägarens förfäders allvarsamma skrifter om banden mellan slätten och slättborna i enorma biblioteket, och på verandan om kvällarna samtalar han om slättbons särskildhet med sin självgode mecenat.

Den unge mannen går sällan ut i den frätande solen utan arbetar helst bakom mörka draperier. Från fönstret iakttar han godsägarens dotter när hon återvänder från sin ridtur. En gång tittar hon upp som om hon visste att han väntat på henne.

Murnanes ciselerade, exakta språk, återgivet av den skicklige översättaren Caj Lundgren, är samtidigt undflyende och repetitivt. En böljande matta av meningar utan säkra tolkningsfästen - försöker man läsa allegoriskt känner man sig idiotisk. Murnane verkar både vilja spegla, och håna, så kallade civiliserade eller kultiverade människors inbillningsförmåga och inbilskhet. Godsägaren och hans vänner talar om hästpolo, poesi och horisonter men nämner till exempel aldrig aboriginer. De bor inte någonstans på den oändliga slätten, inte ens i de svarta bokstävlarna.

Pia Bergström