Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

"Än har ingen stämt mig"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-06

Han avslöjade medievärlden från insidan - och skakade om makteliten

Han har arbetat i Schibstedkoncernen.

Doktorerat på Marcel Proust.

Skrivit romanen "Wonderboy" - om makt, sex och miljarder inom näringslivet.

Möt Henrik Langeland, norsk succéförfattare.

succéboken blir film Henrik Langeland arbetade två år på Schibsted och skrev sedan ”Wonderboy”, en roman om medievärlden inifrån som vållade stort uppseende i Norge och skakade om makteliten. Den blev också en publiksuccé som nu översatts till flera språk och ska filmas.

Första upplagan trycktes i 2500 exemplar. I dag har den sålts i över 60000 i Norge och ska komma ut i Tyskland, Ryssland och Danmark, och förhandlingar pågår med andra länder. Dessutom ska den bli film.

-Självklart är jag både glad och överraskad. Men all mediaexponering har gjort mig femton år äldre.

Fast han ser fortfarande vid 32 års ålder ut som en ung student och är en engagerad och sympatisk samtalspartner.

Jobbade där i två år

Att "Wonderboy" nått en så stor publik kan bero på att den är rolig, underhållande och behandlar ett ämne som många är nyfikna på - vad som egentligen pågår i maktens slutna rum, dit vanligt folk inte har tillträde.

Henrik Langeland, som är utbildad ekonom, arbetade två år som trainee inom den norska mediakoncernen Schibsted, som bland annat äger både Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

-Jag började inte där för att skriva en roman. Men det jag upplevde gjorde det omöjligt för mig att låta bli. Jag började göra anteckningar och tog upp offentliga framträdanden av mina chefer på band. Det finns ett speciellt maktspråk som används inom management med många ekonomiska termer och tomma floskler, som är svårt för utomstående att förstå. Boken skulle förlora i trovärdighet om jag inte behärskade det till fullo.

Lysande kritik

"Wonderboy" har fått lysande kritik och beskrivits som ett fyrverkeri av satiriska pärlor.

Den handlar om en ung mans storhetsvansinne i en tid av kollektiv ekonomisk galenskap. Året är 2000 och den nya ekonomin har blivit den nya religionen. It-bubblan är på väg att spricka men den insikten har inte nått den norska medievärlden där man planerar det ena storslagna projektet efter det andra.

Ingen tid för vänner och familj

Christian von der Hall är stjärnkonsult på uppgående i Scandinavian Media Group - en fiktiv blandning av Schibsted och Stenbeckskoncernen MTG.

Han har storstilade planer på att inkorporera de bägge anrika bokförlagen Aschehoug och Gyldendal och hans försök att förverkliga dem kantas av oväntade hinder -verkligheten uppför sig inte som han hade planerat.

-Christian tror att det är samma sak att lyckas och att bli lycklig. Men för att lyckas i hans bransch måste man arbeta dygnet runt och då finns det ingen tid över för vänner, familj och barn. Systemet genererar vissa typer av människor.

Många kända namn är med

Christian är besatt av armbandsur, han byter hela tiden till dyrare märken och kontrollerar vilka klockor hans kollegor har.

-Klockor är det enda smycke som mannen bär. De symboliserar punktlighet, kontroll, social position och det finns ingen ekonomisk gräns uppåt.

Henrik Langeland fick idén sedan en källa berättat för honom att Schibsted-koncernens legendariske ledare Tinius Nagell-Erichsen hade en stor samling armbandsur.

Langeland säger att han vill fortsätta att skriva böcker och hans förebild är den amerikanske författaren Tom Wolfe.

-Vad jag gjort kan man kalla för ett slags wallraffing, men inte på golvet utan i toppen.

I "Wonderboy" förekommer många kända namn som förre statsministern Jens Stoltenberg, framstående finansmän som Kjell Aamot och Birger Magnus.

-De har väl inte precis jublat men ingen har stämt mig, åtminstone inte än.

Fakta: Henrik Langeland

Henrik Langelands boktips till...

3 svar från Henrik Langeland

Ingalill Mosander

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln