Smart, vacker – trasig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-14

Lauren Kelly skriver som en thrillerförfattare med starka Oates-influenser.

"Om man inte hade vetat att det var en måne, skulle man inte kunnat ana vad det där egendomliga lysande föremålet skulle föreställa." Jag-berättaren i Tag mig, tag mig med dig vet att månen ska föreställa månen, precis som hon vet att hon ska föreställa Lara Quade, en duktig, samlad, skärpt flickkvinna. På avstånd kan ingen ana att hon är trasig, täckt av ärr, täckta av coverstick och smakfullt docksöta kläder, men inte läkt.

Lauren Kellys första bok skriver sig som ett dockskåp mellan vars rum Lara Quade rör sig. Rummen är olika tider och platser i Laras liv; det lilla gruvsamhället Lake Shaheen i början av 1970-talet, Phoenix i Arizona tio år senare; institutionen för semiotik, estetik och kulturforskning i Princeton på våren 1993. Läsaren ser in i alla rum samtidigt och förstår ganska snabbt vad som hänt och fortsätter att hända - vems blod det är som rinner, vems hand som håller kniven, och vems galna sorg och krossade hjärta som inte finner eller visar någon nåd. För Lara, som bara är en av dockorna i kärnfamiljsdockskåpet, tar det betydligt längre tid att få överblick över sitt förflutna och tappa kontrollen över sitt nu. Detta är en "spänningsroman" vars spänning främst ligger i gestaltningen av hur huvudpersonen förstår och vad det gör med henne.

Att författaren som skrivit bland annat den oförglömliga Blonde (jag tror jag tänker på den varje dag) ligger bakom Tag mig, tag mig med dig är inte helt uppenbart. Joyce Carol Oates totala tveklöshet inför mänskligt mörker finns där, liksom hennes torra, smarta humor: "spelautomaten började klinka jackpot-musik och en blygsam mängd småmynt föll ner i hennes öppna händer. Tanken Det liknar sädesvätska dök upp i mitt huvud, och jag förträngde den genast" - men det här är knappast någon stor samtidsroman, och vill inte heller vara det. Lauren Kelly skriver som en thrillerförfattare med starka Oates-influenser, men lägre ambitioner. Kanske är det just det hon ska föreställa.

ROMAN

Lauren Kelly

”Tag mig, mig med dig”