Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Godhet, det går!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-26

LENNART BROMANDER om en storslagen roman

Carola Hansson.

Den svenska Kinamissionen på tjugo- och trettiotalen har veterligt aldrig tidigare varit ämne för svensk romankonst, men nu har det skett och det med en bred roman av Carola Hansson, Mästarens dröm.

Det är på intet vis någon historik över missionsarbetet utan främst ett djupporträtt av två unga tvillingsystrar, Agnes och Adina, som år 1922 lämnar sin far och en moderlös lillebror kvar i Uppsala och brinnande av kallelse beger sig till en liten missionsstation i det inre av Kina, ett land som vid denna tid befann sig i politiskt upplösningstillstånd.

Långsamt och oerhört omsorgsfullt berättar författaren om vad som händer de båda systrarna, både det konkreta mötet med en oändligt annorlunda verklighet och deras inre svar på mötet. Och det är framför allt det senare som berättelsen koncentrerar sig på, särskilt sedan Adina gift sig och lämnat missionen, medan Agnes kämpar vidare år efter år – romanen berättas hela tiden ur Agnes perspektiv.

För en utomstående ter sig den kristna missionen som ett av de mest besynnerliga och i många fall gränslöst naiva inslagen i den europeiska imperialismens historia, särskilt när den utövas i ett urgammalt kulturland som Kina.

Det vore lätt för en författare att falla i en hel rad fällor här, när denna européernas kulturella inskränkthet och förmätna missionsaktivitet ska skildras, men Carola Hansson undviker dem alla. Hon tecknar alla människor, såväl missionärerna som deras ”offer” med den djupaste respekt, och till och med när hon sammanför Agnes med Wu, en vis buddistisk man, undviker hon helt den gamla klichén om det västerländska mötet med österns visdom.

Agnes för många samtal med den vise mannen och deras vänskap och förmåga att hantera en katastrof sätts på ett ytterst svårt prov när Wus älskade son dör efter felbehandling av den västerländske läkare som Agnes rekommenderat. Mötena mellan Agnes och Wu blir till laddade kulturella och moraliska skärningspunkter, subtila och vackert utformade utbyten av skilda livsinställningar och erfarenheter.

Mästarens dröm handlar också om kärlek men inte alls om den gamla vanliga erotiken. Agnes har djupa – och mycket berättigade – skuldkänslor för att hon övergav sin moderlöse lillebror. Av en slump kommer en liten föräldralös flicka under hennes vård. Hon hittas utanför missionsstationen och först är det för Agnes en gärd av kristlig plikt att ta hand om henne, men den utvecklas till något mer.

Flickan blir naturligt nog ett substitut för den bror hon svikit, men så småningom förändras hennes känslor alltmer, fördjupas och utvecklas till en förutsättningslös kärlek till denna Ming-tsi.

Agnes allt starkare bindning till Ming-tsi är varsamt, insiktsfullt och alldeles trovärdigt fångat, en i litteraturen mycket ovanlig skildring av hur kärleken till ett barn kan mogna och bli allt rikare.

Carola Hansson lyckas överhuvudtaget förunderligt väl att skildra godhet och goda människor som ju i litteraturen brukar vara antingen blekt ointressanta eller direkt odrägliga. Här får de kämpa för sin godhet mot både inre och yttre motstånd i en miljö fylld av lidande och nöd och som deltagare i ett fullkomligt absurt frälsningsprojekt. Det är faktiskt mycket upplyftande att ta del av.

Roman

Lennart Bromander

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.