Aftonbladet

Dagens namn: Uno

För lite opera, för mycket publik

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2013-04-15

Musiken hamnade ur fokus på Folkoperans Showroom-festival

Håkan Hagegård ledde en operaworkshop. Foto: Scanpix

Jag är inte en sån som fick mina sångardrömmar krossade och därför började skriva om opera. När Fredrik Strid körde upp en mick i fejset på mig under karaokesången av Habaneran medan han gned sig mot mig ålandsfärjesensuellt, ska man alltså se det som en arbetsplats­olycka. Jag kan inte undgå att tycka att det var för många moment av publikförnedring på Folk­operans Showroom-festival. Under den första kvällens händelser är invigningens sångerske­tirader om den ohörda, osedda, älska­de och avskydda rösten som ett höljt fuckande mot publiken: Nu ska vi ge igen!

Mycket allsång och karaoke, vars uppslutning var sådär, och för lite musik. Av det utlovade gräns­över­skridandet mellan olika konstformer blev det heller inte mycket, även om Jac­qu­e­line Miurias idé­his­tor­iska mo­no­­log om Samson­myten var fint ihopsydd med förför­else­arian ur Saint-Saëns opera Samson et Dalila. Margrét Sara Guð­jónsdóttirs dans­perform­ance till mono­ton elek­tro­nika var å sin sida bara skum.

En stor programpunkt var Closing time, en individuell stadsvandring på Söder där man fick gå och prata i telefon om sitt liv och sitt politiska (brist på?) engagemang över sociala klyftor i samhället. Prome­naden avslutades med en aria baserad på ens egna önskemål om hur man ska fixa världen. Det var intensivt och intressant, men känslan av hur utsatt man var som publik kvarstod.

Jag hade önskat mig ett bättre sammansatt program där musiken och konsten stod i fokus, snarare än publiken. Publiken vill lik- som inte vara i fokus – det är därför den är publik.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln