Skandal att de köpta kampanjerna inte stoppas
De bryter uppenbart mot sociala medie-jättens egna regler
”Sverige är värre än Mexiko och El Salvador. Det är en bananrepublik.”
Så säger Alberto Escorcia, den dataanalytiker som för Aftonbladet Kulturs räkning har studerat den svenska valrörelsen på Twitter. I dag publicerar vi resultatet av granskningen.
Slutsatsen är att den svenska valrörelsen kännetecknas av koordinerade, betalda påverkanskampanjer. De undergräver demokratin och bryter dessutom uppenbart mot sociala medier-plattformens egna regler.
Frågan är varför det bara får pågå.
Redan 2018 flaggade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Försvarets forskningsinstitut (FOI) för att det förekom automatiserad och mänsklig påverkan på valrörelsen samma år. Twitter har haft fyra år på sig att reagera och stärka beredskapen mot inhemska och utländska påverkansförsök på den svenskspråkiga delen av plattformen, men utan resultat.
Hur mycket påverkar dessa köpta kampanjer valrörelsen? Det är svårt att mäta, men min gissning är: ganska mycket.
Svenska journalister befinner sig i stor utsträckning på Twitter. Det är ett slags ”spin room” för politik. Det som får stort utrymme där ger användarna en känsla av vilka frågor som är viktiga, var energin finns i svensk politik. Det som sägs där leder ofta till inslag i paneler och morgonsoffor.
Escorcias analys visar att det är budskap på den yttersta högerkanten som förstärks med betalda påverkanskampanjer. Det är budskap som handlar om invandring, men inte bara. Även kärnkraftsfrågan lyfts fram av kampanjerna.
Vem som betalar notan är omöjligt att veta. Men tillsammans med Kalla faktas avslöjande om bristerna på kontroll när det gäller anonyma kampanjbidrag, det vi vet om hur den ryska propagandamaskinen fungerar och de oklarheter som finns kring vilka verksamheter det svenska näringslivet finansierar, är det en obehaglig bild som framträder. Någon eller några lägger stora resurser på att styra det offentliga samtalet inför ett val, men vi vet inte vem.
Nyligen avslöjade Twitters tidigare säkerhetschef att företagets arbete med att bekämpa fejkkonton och automatiserade konton var under all kritik. ”Att ignorera är normen”, sade högt ansedde Peiter ”Mudge” Zatko om Twitters bristande arbete med att identifiera falska konton. Detta är helt i linje med Elon Musks påstående att Twitter drivit upp priset på sitt företag genom att inte ens försöka ta bort konton som uppenbart är falska eller enbart används för att vilseleda och manipulera.
Svensk valrörelse verkar vara ett bra exempel på Elon Musks farhågor: Mycket av engagemanget på den plattform han nu inte längre vill köpa är någon form av automatiserade konton eller koordinerad trollverksamhet.
I dag lämnar vi över vårt analysmaterial till Twitter. Sedan får vi se hur de agerar. Och om deras användarregler och ambitioner vad gäller propaganda gäller på riktigt, eller bara är tomma ord.