Avslöjandet: Så vill SD provocera fram våldet

Kalla fakta visar hur trollfabriken motarbetar svensk demokrati

Fnissande planerar SD:s nätkrigare hur de ska ljuga för arabisktalande i Sverige.

Det har varit intressant att ta del av reaktionerna på TV4:s Kalla fakta, som sändes för en vecka sedan. Då fick vi bekräftat att Sverigedemokraternas kanal ”Riks” är en propagandakanal styrd av partiet och inte på något sätt en mediekanal i egen rätt. Vi fick veta att partiet, den så kallade redaktionen och SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein aktivt ljuger för att dölja vem avsändaren egentligen är.

Häpnadsväckande, men från de partier som SD samarbetar med är det tämligen tyst. Statsminister Ulf Kristersson har sagt att ”alla partier” borde avstå från att driva trollfabriker och säger att det ”riskerar att medverka till att sprida desinformation”. Alla andra partiledare och politiker till höger har upprepat exakt samma budskap.

Utom Jimmie Åkesson, han säger att det inte är något nytt i programmet. Vilket är märkligt, eftersom granskningen visar att just de påståenden han och hans medarbetare tidigare dementerat faktiskt stämmer.

 

När del 2 av granskningen nu sänds framkommer fler och än mer graverande uppgifter. Kalla fakta lyckas, bland annat, knyta 23 anonyma trollkonton i olika sociala nätverk, med totalt 260 000 följare, till Sverigedemokraternas hemliga anställda nätkrigare. Där har de under januari, februari och mars i år gjort över 1 000 inlägg med totalt över 27 miljoner visningar. Innehållet består bland annat av en kampanj för att smutskasta KD:s toppnamn inför EU-valet, Alice Teodorescu Måwe. Videos för att misstänkliggöra och kasta skit på Ulf Kristersson på grund av hans syn på hbtq-frågor. Och inlägg som syftar till att sprida bilden av regeringspartierna L, M och KD som Sverigedemokraternas dockor, fjärrstyrda och manipulerade av Jimmie Åkesson och SD.

Programmet visar också hur de anställda inne på SD:s nätkrigaravdelning planerar en kampanj för att få arabisktalande att bli misstänksamma mot Socialdemokraterna. En av medarbetarna berättar hur han registrerat flera domännamn där han på arabiska vill nå personer i svenska förorter. Bland annat för att få dem man når att ta till våld.

Tillsammans med kollegorna spånar de sen glatt fram budskapen de vill få fram via sajterna de vill lansera ”i valrörelsen”: ”Socialdemokraterna sviker oss och vi måste göra våldsamt motstånd mot Socialdemokraterna”, ”Så kuppar du din lokala socialdemokratiska förening” och ”Socialdemokraterna kidnappar våra barn” finns på listan.

I ett samtal som TV4:s reporter spelar in i smyg med en av de mer rutinerade SD-anställda nätkrigarna får vi veta att Jimmie Åkesson ”älskar” mycket av innehållet trollfabriken producerar – och att han har okejat verksamheten: ”Det är inte som att vi gör något under hans radar liksom.”

 

Exakt hur många konton som SD:s kommunikationsavdelning förfogar över får vi inte veta. Bland de anställda talas om ”över 50”, ”70” och ”100 konton”. De har olika uttryck och varierande innehåll, beroende på vilken målgrupp man vill vinna över. Alla ska inte få samma sak – och det viktigaste är riktat till dem som ännu inte är helt övertygade.

När Joakim Wallerstein ställer upp på intervju och vet att han blir filmad säger han såhär: ”Det mest grundläggande är att vara genuint ärlig med det man gör. Att inte låtsas vara något man inte är.”

När han inte vet att han är filmad, när han tror att han är i ett tryggt rum, säger han att ”folk som är deep sverigedemokrater behöver få sitt knark” och att de som inte redan tror på SD:s budskap först måste få något mildare: ”Man delar inte ut heroin på skolgårdar utan börjar med cigaretter. Sen så jobbar man sig ner i sitt drogberoende.”

Om reaktionerna från höger blir lika pissljummet likgiltiga även efter Kalla Faktas andra del kan man nog dra slutsatsen att också de jobbats ner i sitt beroende, malts ner i sitt motstånd och lurats av lögnerna och desinformationen.

Det är i så fall förödande.

Café Bambino – Frågelådan är öppen!

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.